loading...
توبگو
آخرین ارسال های انجمن
امید بازدید : 192 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)




 

وقتی از چیزی ناراحت هستید و از احساس کردن آن اجتناب می کنید ، بر وخامت شرایط می افزایید . گاهی نیز لازم است رنجش و آزردگی را احساس کنید . التیام زمانی شروع می شود که بر حقیقت تألم خود صحه بگذارید و تا این کار را نکنید ، ناراحت باقی می مانید .

 

غم و اندوه

قبل از هر چیزی بپذیرید که ناراحت شده اید . ساده نیست . ممکن است احساس کنید به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته اید ، ضعیف هستید و یا به قدری که فکر می کردید خوب نیستید .باید در هر شرایط با حقیقت روبه رو شوید . هر چه زودتر به حقیقت پی ببرید بهتر است .

بیشترین رنجش ها نه از ناحیه دشمنان ، بلکه از ناحیه دوستان ایجاد می شوند ، رنجش شما را کسانی ایجاد می کنند که از هر کس به شما نزدیکترند ؛ کسانی که شما را دوست دارند ؛ ممکن است از سادگی ، صفا و صداقت شما سوء استفاده کرده باشند .

نمی گویم که برای اجتناب از این موقعیت حالت تدافعی بگیرید . در واقع کسانی که تحت تأثیر رنجش و دلخوری سرد می شوند و فاصله می گیرند ، بیش از سایرین به خودشان لطمه می زنند . چه بهتر که انعطاف پذیر و باز باشید و رنجش خود را بلافاصله ابراز کنید . این گونه می توانید از خودتان دفاع کنید . می توانید دوست بدارید و اعتماد کنید ، می توانید به دور از داوری های مبهم و مخدوش اعتماد کنید و فعالیت نمایید .

به ندرت رنجشی از این شدیدتر است که به حقیقتی درباره خود که علاقه ای به دانستنش ندارید پی ببرید . خود را بی دست و پا یافتن ، خود را کمتر از آنچه می خواستید دیدن دردناک است ؛ همانطور که خود را نامهربان ، لجوج ، خودخواه ، حریص و طماع و بی ملاحظه دیدن ناراحت کننده است . هر آینه این صفات را در خود یافتید ، با حالت باز با آنها برخورد کنید .

بدانید که شما هم مثل همه ی سایرین با این نقطه ضعفها روبه رو هستید . اطلاع از نقاط ضعف خویشتن است که به انسان نیرو می دهد . بی جهت نخواهید که در همه ی زمینه ها خود را قوی و قدرتمند معرفی کنید . در واقع وقتی نقاب بر چهره می گذارید و "خود حقیقی " خود را پنهان می کنید ، بیش از هر زمان حرمت نفس تان را از دست می دهید و این رنجشی است که شما شخصا برای خود ایجاد می کنید.

 

روش های درمانی

** وقتی از کسی ناراحت می شوید ، ناراحتی تان را هر چه سریعتر بروز دهید .

** با درک کردن شرایط ، رنجش را از خود دور کنید .

** او را که شما را رنجانیده ، ببخشایید و بگویید که ناراحتی را فراموش کرده اید .

**وقتی کسی تحت تأثیر رنجش های کهنه ی گذشته به عمد شما را ناراحت می کند ، به رنجش او توجه داشته باشید و همانطور که می خواهید دیگران به سخن شما گوش دهند ، شما هم به درد دل های آن ها توجه کنید .

** ممکن است مخاطب شما فراموش کند که شما را رنجانیده است . این به معنای شریر بودن او نیست. شما هم بی آنکه بدانید و متوجه باشید بارها دیگران را رنجانیده اید .

** اگر شما به راحتی رنجش به دل می گیرید ، ممکن است در نظر دیگران به قدری شکننده ظاهر شوید که آنها نتوانند احساساتشان را به سادگی با شما در میان بگذارند . اشخاصی که تحت تأثیر جزیی ترین موارد، رنجش به دل می گیرند ، دیگران را ناراحت می کنند .

** از ناراحتی خود به عنوان یک سلاح استفاده نکنید .

 

به نکات زیر توجه کنید :

** سئوال کنید . اگر احساس می کنید مخاطب شما به عمد شما را ناراحت کرده بگویید که احساس خوبی ندارید . بگویید که دلخور شده اید . به جواب او گوش فرا دهید نیازی نیست که واکنش نشان دهید ، همین قدر که گوش می کنید کافیست .

** تحت تأثیر ناراحتی تسلیم نشوید .

** موجز و خلاصه حرف بزنید .

** دستهایتان را بیش از اندازه تکان ندهید .

** رنجش خود را نشان دهید ، اما برای مجازات دیگران سر و صدا نکنید .

** صریح و مستقیم حرف بزنید .

** شجاع باشید .

** رنجش خود را در همان لحظه ای که آن را احساس می کنید نشان دهید .

** حقیقت را بگویید .

** همین حالا حرفتان را بزنید .

منبع: تبیان

امید بازدید : 184 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)



با اضطراب های دایمی چه کنیم؟

اضطراب و دلشوره ,اضطراب یا افسردگی

 

با اضطراب های دایمی چه کنیم؟

اخیرا بیش از قبل دچار اضطراب و دلشوره می شوم. می دانم که چه مشکلاتی در زندگی باعث این حالات در من می شود و دارم تلاش می کنم این مشکل را از درون حل کنم ؛ اما می ترسم اگر نتوانم این احساسات را زود از بین ببرم، این مشکلات در زندگی ام اثرگذار شود. اغلب با حالت عصبی از خواب بیدار می شوم و تا چند ساعت برای رفتن به سر کار حال خوبی ندارم. حتی عادت غذایی من نیز تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است.

 

آیا داروهای ضد دلشوره، اضطراب یا افسردگی آن قدر باعث آرامش می شود که من نتوانم با علل ایجاد اضطراب در زندگی ام کنار بیایم؟ به دنبال چیزی می گردم تا با مصرف آن بتوانم به زندگی ادامه دهم ، نه یک ماده شیمیایی که من را از خوشبختی و رفاه جدا کند.

 

جواب: میلیون ها تن در سراسر جهان از اضطراب بالینی قابل تشخیص ، رنج می برند که اختلال روانی اصلی و حتی شایع تر از افسردگی است. گرچه برخی از علل اضطراب قابل تشخیص هستند، گاهی، برخی از حالات شما ارتباط روشنی با مساله خاصی در زندگی ندارند. افراد زیادی که مبتلا به دلشوره و اضطراب اند، درمی یابند که واکنش آن ها تناسبی با این موقعیت واقعی ندارد. مصرف دارو به تثبیت شدن احساسات و واکنش ها کمک می کند و شما بهتر می توانید فکر کنید که چه چیزی باعث این دلشوره و اضطراب شده است. اگر این حالت را خوب بررسی کنید و تحت نظر مشاور ماهری باشید، پی می برید که چه چیزی باعث اضطراب شما شده است، علت اصلی این موارد چیست و ساز و کارهای موثر پرداختن به آن ها را پیدا خواهید کرد.

 

سابقا تنها نسخه برای افرادی که علایم شما را داشتند، داروهای بسیار مخدر بود و غالبا عوارضی شبیه بی حالی داشت. دیگر این طور نیست. اکنون معلوم شده که حد متعادلی از مواد شیمیایی اثر خوبی بر سلامت روانی یا فقدان آن می گذارد. با افزایش تحقیق و شناخت در این رابطه، تعداد داروهای متنوع و موجود برای کنترل احساسات و علایم روانی همراه آن ها نیز افزایش یافت.

 

بهترین کار این است که با پزشک خود در مورد احساساتتان صحبت کنید و بگویید به دنبال چه چیزی هستید. گرچه یک پزشک نسخه ای از داروهای ضد افسردگی را تجویز می کند، یک روان شناس کسی است که بهترین درمان را برای افراد دچار اختلال روانی ارایه دهد. شاید اکنون نیز تحت نظر یک مشاور باشید و می توانید از او بخواهید که شما را به یک روان شناس معرفی کند. اگر اکنون تحت درمان نیستید، این کار را انجام دهید. از نامه شما چنین برمی آید که ناراحتی شما به حدی رسیده که زندگی شما را دچار اختلال کرده است. هم چنین گفتید می دانید که شرایط خاصی در زندگی شما وجود دارد که در اضطراب شما سهیم هستند. با کمک یک مشاور، راهی را پیش می گیرید که کمک می کند حس بهتری داشته باشید.

 

روان شناس علایم شما را ارزیابی خواهد کرد و دارویی را به اندازه خاصی برای شما تجویز خواهد کرد. تجارب افراد زیادی که از اضطراب رنج می برند، شبیه افراد افسرده است. بنابراین تعجبی ندارد که داروی ضدافسردگی برای شما تجویز شود. از دستورالعمل های پزشک پیروی کنید و سعی کنید احساسات و حالات جسمانی خود را تنظیم کنید. برخی از داروهایی که در درمان بیماری های روانی به کار می روند، کم و بیش دارای عوارض جانبی هستند. برخی از داروها باعث خواب آلودگی یا مشکل در تمرکز می شوند. به محض ایجاد آن ها، درمورد همه این عوارض ،با روانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید. چند هفته یا حتی چند ماه طول می کشد تا داروها بر وضعیت روانی شما اثر مثبتی بگذارند. صبور باشید. بدانید که اگر درمان آن طور که شما می خواهید، پیش نرفت ، یا عوارض جانبی غیرقابل تحملی داشت، پزشک مقدار دارو را تنظیم کرده یا داروی شما را تغییر خواهد داد. در برخی افراد، ترکیبی از چند دارو بهتر عمل می کند. بهتر است که داروها را فقط طبق نسخه، مصرف کنید و نه با تغییر خودسرانه مقدار آن ها. همچنین قبل از توقف مصرف دارو، با پزشک خود مشورت کنید؛ مگر آن که آنها عوارضی مرگبار داشته باشند.

 

اگر برخی داروهای روانی را بیش از زمان مقرر شده، مصرف کنید، اثرات اعتیاد آور خواهند داشت. درمورد وابستگی خود به دارو با پزشک خود صحبت کنید و اگر در گذشته مصرف مواد مخدر داشته اید، به پزشک خود بگویید. به یاد داشته باشید، مصرف داروهای روانی به معنی مصرف مادام العمر آنها نیست. چون معمولا درمان دارویی همراه با درمان روانی انجام می گیرد، به مرحله ای می رسید که دیگر به دارو نیاز ندارید. با توسعه بیشتر درمان های روانی و یادگرفتن کنترل خود و کار کردن در شرایط استرس زا، با پزشک خود صحبت کنید که آیا باید مصرف داروها را ادامه دهید.

 

در هر صورت ، درمان را ادامه دهید. این کار اثرات مخرب اضطراب و دلشوره را در زندگی شما کاهش خواهد داد.

منبع:‌مجله پزشکی مادر

امید بازدید : 194 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


توصیه های اشتباه برای یافتن شغل

همیشه توصیه ها و نظرهای مختلفی در مورد کار پیدا کردن از اطرافیان، دوستان و حتی مدیران خود می شنویم. اما بیشتر مواردی که عموما می شنویم صحت ندارند و کاربردی نیستند. در اینجا شش مورد از این توصیه های غلط را نام برده ایم که نباید به آنها توجه کنید.

 

1.   با مدرک دانشگاهی خود می توانید کار پیدا کنید

 

یافتن شغل,کار پیدا کردن

 

به دانش آموزان همیشه گفته می شود اگر مدرک کالج خود را بگیرید، می توانید کار پیدا کنید. اما متاسفانه این مساله همیشه واقعیت ندارد. دیگر مثل قدیم نیست که داشتن مدرک دانشگاهی تضمین کننده پیدا کردن شغل مناسب باشد. این روزها بسیاری از فارغ التحصیلانی که مدارک کارشناسی و بالاتر دارند، ماه ها و حتی سال هاست شغل مناسب ندارند. بیشتر کارفرماها تمایل به استخدام افراد با تجربه دارند. این مساله باعث ناامیدی و گیج شدن فارغ التحصیل هایی می شود که تصور می کردند بعد از دانشگاه بلافاصله شغل مناسب می یابند و مشغول به کار می شوند.

 

2.   دنبال علایق خود بروید، پول خودش می آید

یافتن شغل,کار پیدا کردن

در واقعیت، نمی توان دنباله رو علایق شخصی در مسیر یافتن شغل مناسب بود. به طور مثال، اگر علاقه مند به هنرهایی همچون سفالگری یا نقاشی هستید، باید بدانید که فرصت های شغلی چندانی برای این هنرها وجود ندارد. در واقع، افرادی که متناسب با علاقه مندی های خود کار پیدا می کنند بسیار محدود و کم هستند. بهترین هدف این است که به دنبال شغلی باشید که با رضایت کامل آن را انجام دهید، لازم نیست حتما مطابق علاقه شما باشد.

  

3.   اگر شغل مناسب پیدا نکردید، کسب و کار خودتان را راه بیندازید

ایجاد کسب و کار شخصی، کار ساده ای نیست و در واقع، کار هر کسی نیست. شما باید کالایی برای فروش داشته باشید که مردم بخواهند آن را از شما بخرند نه از رقیب شما. شما همچنین باید توانایی بازاریابی کردن برای محصولات خود، رسیدگی کردن به مشکلات مالی، داشتن سرمایه کافی و قابلیت دست و پنجه نرم کردن با صدها مشکل دیگر را داشته باشید. این روش به هیچ وجه درمانی برای هرکسی که کار پیدا نمی کند یا از کار خود راضی نیست، نیست.

 

4.   رشته تحصیلی شما تعیین کننده شغل شماست

یافتن شغل,کار پیدا کردن

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن تصور می کنند می توانند دقیقا مطابق بر رشته تحصیلی خود شغل مناسب پیدا کنند. اما این مساله همیشه ممکن نیست، مخصوصا رشته های علوم انسانی. شما شاید مدرک زبان داشته باشید اما منشی باشید، یا مدرک جامعه شناسی داشته باشید و در بخش بازاریابی مشغول به کار باشید. البته از طرفی باید گفت، مدارک علمی، فنی، مهندسی و ریاضی رشته هایی هستند که امکان پیدا کردن مشاغل مرتبط با آنها بیشتر است.

  

5.   اگر نمی دانید چه کار کنید، دنبال مدرک گرفتن باشید

یافتن شغل,کار پیدا کردن

ثبت نام در کلاس های متفرقه و گرفتن مدارک تحصیلی از آنها زمانی مفهوم پیدا می کند که بخواهید کاری را آغاز کنید و به آن مدرک نیاز دارید. اما اگر به امید پیدا کردن شغل مناسب به دنبال گرفتن مدرک در رشته های مختلف هستید باید بگوییم این کار هدر دادن پول و وقت است. افرادی که بدون هدف به دنبال گرفتن مدرک از موسسات مختلف هستند فقط خود را زیر بار هزینه های اضافه برده اند و موقعیت شغلی آنها تفاوتی با قبل نخواهد داشت.

  

6.   موسسات آموزشی به شما کمک می کنند تا شغل خوب پیدا کنید

مدارکی که موسسه های آموزشی به شما ارائه می دهند عموما زمانی ارزش پیدا می کند که شغل مورد نظر به آن مدرک نیاز داشته باشد. در حقیقت، مشغول تحصیل بودن در رشته های دیگر می تواند شما را از تجربه کار دور نگه دارد و باعث شود تا به دنبال شغلی با حقوق بیشتر باشید زیرا باید هزینه تحصیل خود در آن موسسه را نیز بپردازدید. و از همه بدتر اگر برای کاری که هیچ ارتباطی با رشته شما ندارد، درخواست بدهید، بیشتر کارفرماها تصور می کنند کاری که برای آن رزومه پر کرده اید را دوست ندارید و این به ضرر شما تمام خواهد شد.

منبع:برترین ها

امید بازدید : 254 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


علل بروز خستگی مفرط و راه‌های مبارزه با آن

خستگی مفرط برای بسیاری از افراد، معضلی همیشگی به شمار می‌رود. خستگی، خواب‌آلودگی در طول روز، عدم تمرکز کافی و نهایتاً مشکلاتی همچون از دست دادن شغل و عدم توانایی در تامین نیازها، از مواردی هستند که تنها به واسطه خستگی مفرط در بسیاری از افراد بروز می‌کنند. برای رفع مشکل باید علل بروز آن را شناسایی و چاره‌ای اندیشید.

پیش از این در خصوص برخی عادت های بد که موجب خستگی و از دست دادن انرژی روزانه ما می‌شوند، صحبت کرده‌ایم. اما در این مطلب و بخش دوم آن، نکات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار گرفته است.

علل بروز خستگی,خستگی مفرط

 

کم‌خوابی

کم‌خوابی یکی از مهمترین دلایل خستگی مفرط است. این مشکل در بسیاری از افراد به صورت آشکار بروز می‌کند، اما اکثر افراد آن را به عنوان دلیلی کافی برای خستگی به حساب نمی‌آورند. این در حالی‌ست که کم‌خوابی می‌تواند علاوه بر تاثیر روی میزان خستگی روزانه، بر تمرکز و سلامت شما نیز تاثیر می‌گذارد.

برای رفع مشکل باید یک برنامه منظم برای خواب خود مشخص کنید. تمامی ابزارهای الکترونیکی (از تلویزیون و لپ‌تاپ گرفته تا تبلت و تلفن همراه و حتی ساعت) را از اتاق خواب‌تان دور کنید. نکات این مطلب نیز ممکن است به یاری‌تان بیاید. اما اگر باز هم مشکل دارید ممکن است به کمک پزشک نیاز پیدا کنید. با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

آپنه‌خواب

در برخی افراد، میزان ساعات خواب به نظر کافی می‌آید، اما ممکن است با آپنه‌خواب مواجه باشند. این مشکل که سندروم قطع موقتی تنفس است در خواب وقفه ایجاد می‌کند. حتی بدون اینکه فرد مبتلا متوجه آن شود. در نتیجه با وجود آنکه فرد هشت ساعت کامل را در رختخواب گذرانده، خواب کافی نداشته است. برای رفع مشکل، مواردی همچون کاهش وزن، ترک سیگار و استفاده از دستگاه CPAP -برای کمک به باز نگه داشتن مجرای تنفسی- توصیه می‌شود.

 

بُنیۀ کم

خوردن بیش از حد از نشانه‌های خستگی مفرط است. اما خوردن اغذیه نادرست وضع را بدتر می‌کند. یک رژیم غذایی متعادل که قند خون را در محدوده مناسب نگه دارد، از بروز حس تنبلی و خستگی -که با کاهش میزان قند خون به وجود می‌آید- پیشگیری می‌کند.

خوردن صبحانه و اضافه کردن میزان کافی پروتئین و کربوهیدرات به وعده‌های غذایی، بهترین راه حل رفع این مشکل به حساب می‌آید. با مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ آب‌پز، نان و … میزان انرژی پایدار مورد نیاز بدن خود را تثبیت کنید.

 

کم‌خونی

کم‌خونی نیز از علل خستگی مفرط است. این مساله که بیشتر در زنان بروز می‌کند، از علل اصلی احساس خستگی مفرط در آنها به حساب می‌آید. از دست دادن خون قاعدگی، منجر به فقر آهن در زنان می‌شود. بدین‌ترتیب همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، تعداد گلبول‌های قرمز خون -که وظیفه اکسیژن رسانی به بخش‌های مختلف بدن را دارند- کم شده و حمل اکسیژن به بافت‌ها و ارگان‌های بدن با مشکل مواجه می‌شود. نتیجه، احساس خستگی مفرط است.

برای رفع مشکل کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل‌های آهن و خوردن غذاهایی مانند گوشت، جگر، حبوبات، اسفناج و غلات غنی شده موثر است.

 

افسردگی

شاید بسیاری از افراد، افسردگی را تنها به عنوان یک اختلال عاطفی به حساب آورند. اما این مشکل علائم فیزیکی بسیاری را نیز به همراه خود دارد. خستگی و کم‌اشتهایی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز افسردگی به شمار می‌روند. اگر چند هفته احساس بی‌انگیزگی و خستگی مفرط می‌کنید، بد نیست برای بررسی علائم افسردگی به پزشک مراجعه کنید. افسردگی با روان‌درمانی -و در صورت لزوم با کمک دارو- قابل درمان است.

 

کم‌کاری تیروئید

تیروئید، غده‌ای کوچک در گردن است که کنترل سوخت و ساز بدن را به عهده دارد. اینکه بدن شما با چه سرعتی غذاها را به انرژی مورد نیازش تبدیل کند، وظیفه‌ی غده تیروئید است. کم‌کاری این غده در واقع به کاهش سرعت سوخت و ساز بدن، احساس کمبود انرژی و نهایتاً افزایش وزن بدن منتج می‌شود.

آگاهی از کم‌کاری تیروئید با آزمایش خون امکان‌پذیر است. بهتر است اگر آزمایش خون از کم‌کاری غده تیروئید شما خبر می‌دهد با پزشک خود در خصوص بهبود اوضاع صحبت کنید.

 

کافئین

میزان متعادل کافئین به افزایش هوشیاری و تمرکز کمک می‌کند. اما کافئین بیش از حد منجر به افزایش ضربان قلب، فشار خون و عصبانیت می‌شود. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که وجود کافئین اضافی در بدن منجر به بروز احساس خستگی در افراد می‌شود.

 

با کاهش تدریجی میزان مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه و هر خوردنی یا دارویی که حاوی کافئین است، می‌توانید به رفع این مشکل کمک کنید. توجه کنید که قطع ناگهانی کافئین وضع را بدتر می‌کند. پس بهتر است که مصرف کافئین را به تدریج کاهش دهید.

به برخی علت‌های بروز خستگی مفرط اشاره کردیم. همچنین راه حل‌هایی برای رفع هر کدام نیز پیشنهاد دادیم. در بخش دوم این مقاله، سایر دلایل بروز این پدیده بررسی شده‌اند. اگر شما نیز در طول روز احساس خستگی می‌کنید، شاید یکی از علل زیر، منجر به بروز این مشکل در شما شده است.

علل بروز خستگی,خستگی مفرط

ناراحتی قلبی

اگر به هنگام انجام فعالیت‌های عادی روزانه -مانند حرص کردن درختان باغچه یا انجام کار خانه- خستگی به ناگهان بر شما مستولی می‌شود، این مساله ممکن است دلیلی بر نارسایی قلب شما باشد. در این صورت احتمالاً به پایان رساندن کاری که در حال انجامش بوده‌اید بسیار سخت یا غیرممکن خواهد شد. بهتر است در این صورت حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

تغییر در شیوه زندگی، تغذیه، مصرف داروهای مرتبط تحت نظر دکتر متخصص و روش‌های درمانی خاص که پزشک معتمد شما پیشنهاد می‌دهد می‌تواند به رفع مشکل کمک و انرژی را به شما بازگرداند.

 

عفونت ادراری پنهان

اگر شما تا به حال عفونت ادراری را تجربه کرده باشید، احتمالاً با درد و سوزش ناخوشایند آن آگاه هستید. اما این عفونت همیشه خود را با نشانه‌های معمولش نشان نمی‌دهد. در برخی موارد، خستگی مفرط ممکن است علامت عفونت ادراری باشد. یک آزمایش ادرار می‌تواند وضعیت را مشخص کند.

اگر آزمایش، عفونت ادراری را تایید کرد، می‌توانید با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مخصوصی که پزشک برای شما تجویز می‌کند از شر آن خلاص شوید.

 

دیابت

در افراد مبتلا به دیابت، افزایش غیرطبیعی قند خون، از انتقال قند به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب سلول‌ها چیزی برای تبدیل به انرژی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه بدن با وجود دریافت غذای کافی، قابلیت تبدیل آن به انرژی را از دست می‌دهد. اگر شما به صورت مداوم احساس خستگی مفرط می‌کنید، از پزشک‌تان درخواست یک آزمایش قند بکنید.

درمان دیابت در اغلب اوقات قطعی نیست؛ اما تغییراتی در شیوه زندگی، تعییر رژیم‌های غذایی، ورزش و درمان با کمک انسولین می‌تواند به فرآیند کنترل قند خون کمک کند.

 

از دست دادن آب 

خستگی مفرط، یکی از نشانه‌های کمبود آب بدن است. در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی و حتی هنگام انجام کارهای ثابت، بدن شما به آب نیاز دارد. اما اگر طور مداوم احساس تشنگی و خستگی توام دارید، این می‌تواند نشانی از کمبود آب باشد.

هر چه رنگ ادرار روشن‌تر باشد، نشان از میزان کافی آب در بدن است و هر چه رنگ آن به زرد، نارنجی و حتی قرمز گرایش داشته باشد، وضع بدتر است. بهتر است قبل از هر فعالیت فیزیکی حداقل دو لیوان آب مصرف کنید تا آب بدن تامین شود. همچنین در طول تمرین نیز بهتر است حداقل دو لیوان آب بنوشید.

 

اختلال شیفت کاری

کار شب و چرخش شیفت می‌تواند ساعت درونی شما را مختل کند و منجر به بروز احساس خستگی در اوقات بیداری شما شود. حتی منجر به بروز مشکل در ساعات خواب جایگزین در طول روز نیز می‌شود.

 برای حل مشکل، بهتر است در طول روز و هنگام استراحت، از روشنایی دور باشید و اتاق خواب‌تان را تاریک، آرام و خنک بسازید تا شرایط خواب شب را شبیه سازی کرده باشید. اگر با وجود انجام تمامی این مراحل کماکان مشکل دارید، مشورت با پزشک بهترین گزینه است.

 

حساسیت‌های غذایی

به عقیده برخی پزشکان، حساسیت‌های غذایی پنهان می‌توانند احساس خستگی و خواب‌آلودگی را در بسیاری از افراد بروز دهند. آنها به جای علائم معمول حساسیت، مانند ایجاد حس خارش یا حساسیت‌های پوستی، منجر به بروز حس خستگی در بدن می‌شوند.

جهت حل مشکل بهترین کار قطع مصرف یک به یکِ غذاهای خاص و مشکوک، در بازه زمانی چند روزه است. در صورتی که با عدم مصرف یک ماده غذایی مشکل خستگی شما رفع شود شما موفق به پیشگیری شده‌اید. همچنین می‌توانید با پزشک متخصص در خصوص انجام تست آلرژی‌های غذایی مشورت کنید.

 

فیبرومیالژیا و سندروم خستگی مزمن 

اگر خستگی مفرط شما بیش از شش ماه بروز کرده و آنقدر شدید است که نمی‌توانید به انجام فعالیت‌های روزانه خود برسید، ممکن است به فیبرومیالژیا و یا سندروم خستگی مزمن (CFS) مبتلا شده باشید. هر دوی آنها می‌توانند نشانه‌های مختلفی داشته باشند اما خستگی مفرط و مداوم، اصلی‌ترین نشانه است.

با وجود اینکه هنوز علت قاطع بروز این دو سندروم و راه درمان آنها پیدا نشده، اغلب بیماران با تغییر برنامه روزانه خود و بهبود عادات خواب، تا حدود زیادی از خستگی مفرط خود کاسته‌اند.

 

رفع خستگی‌های خفیف

اگر شما در طول روز احساس خستگی خفیف می‌کنید، یکی از بهترین راه حل‌ها، ورزش است. تحقیقات نشان می‌دهد بزرگسالان سالمی که احساس خستگی روزانه را تجربه می‌کنند، با انجام برخی ورزش‌های سبک، انرژی‌ای مضاعف به دست آورند که به رفع خستگی آنها کمک زیادی می‌کند.

 

برای نمونه، در یک مطالعه، شرکت کنندگان برای ۲۰ دقیقه با سرعتی ملایم از دوچرخه ثابت استفاده کردند. و انجام این تمرین تنها برای سه روز در هفته کافی بود تا انرژی از دست رفته در طول هفته را باز یابند.

شما هم امتحانش کنید.

منبع:سالم زی

امید بازدید : 182 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


مواردی که رویاهایتان را تغییر می دهند

1 . رایحه ها و بو ها:

آیا بوهای شیرین موجب دیدن رویاهای شیرین در خواب می شوند؟ یک مطالعه نشان داد که بو کردن گل در نقطه ای خاص در چرخه خواب منجر به رویاهای مثبت می شود، و بوی سولفور باعث دیدن خواب های منفی می شود. با این حال، پژوهشگران می گویند که نمی توانید این نتایج را در اتاق خوابتان داشته باشید؛ تا وقتی که شروع به خواب دیدن کنید، بوی شکوفه یاسی که قبل از خواب استشمام کردید، بر خوابتان تأثیر ندارد. بلکه مثلاً بوی ناگهانی که از آشپزخانه می آید می تواند به خوابتان نفوذ کند! رویاها از خواب محافظت می کنند، به همین دلیل است که بجای آنکه از بو بیدار شوید، بوها رویای شما را تحریک می کنند.

دیدن رویاهای شیرین در خواب

 

2. صداها

وقتی رویای گیر کردن در ساختمان آتش گرفته را می بینید، از خواب بیدار می شوید – و متوجه می شوید که صدای آژیر آتش سوزی که در رویا شنیده بودید، صدای زنگ هشدار ساعتتان بوده است. موضوع چیست؟ دانشمندان می گویند یک پنجره کوچک برای ورود صداها به مغز در هنگام خواب وجود دارد. این صداها باید آنقدر کم باشند که شما را از خواب بیدار نکنند و آنقدر بلند باشند که شما آنها را درک کنید. بنابراین وقتیکه شما صدای ضبط شده آرام امواج اقیانوس را در طول شب می شنوید، احتمالاً روز بعد به یاد رویای تعطیلات در ساحل می افتید که شب قبل دیده بودید یا وقتی بیدار می شوید احساس آرامش می کنید.

 

3. غذای تند

هر چیزی که موجب عدم هضم یا دیرهضمی می شود – مانند پنیر، غذاهای تند یا غذای سنگین – باعث می شود که رویای شما بیشتر تحریک شود و شانس اینکه آن کابوس را به یاد آورید بیشتر شود. برای آنکه رویایی را به یاد آورید باید در عرض 5 دقیقه بعد از دیدن آن رویا بیدار شوید. برای داشتن خوابی راحت، حداقل دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب شام بخورید و میان وعده های شبانه را به دقت انتخاب کنید. از آنجائیکه که کافئین هم همین اثر مخرب را دارد، بهتر است که از ساعت 2 بعداز ظهر به بعد قهوه ننوشید.

 

4. خوابیدن روی شکم

آیا دائماً رویاهای مهیج می بینید؟ خوابیدن روی شکم می تواند دلیل آن باشد. یک یافته جدید نشان می دهد که خوابیدن روی شکم می تواند موجب دیدن خواب هایی با موضوعات بدی شود مثلاً خواب دست بسته بودن. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده اند که دلیل آن می تواند الگوهای تنفسی در این حالت خوابیدن باشد.

دیدن رویاهای شیرین در خواب

5. ویتامین ب6

با آنکه پژوهشی درباره اثر ویتامین ب6 بر رویاهای زنده انجام نشده است، اینترنت پر از گزارش های تجربی افراد در مورد صحت این موضوع است. ویتامین ب6 عاملی کمکی است که بدن انسان برای تبدیل بعضی از آمینو اسیدها به انتقال دهنده های عصبی از آنها استفاده می کند و بر رویای ما تأثیر می گذارد. برای متوقف کردن رویاهای زنده، از مصرف این مکمل ها اجتناب کنید. ولی اگر می خواهید این رویاها بیشتر شوند، روزانه مقدار توصیه شده از این ویتامین را مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن با گذشت زمان می تواند منجر به آسیب عصبی یا کرختی شود.

 

6. داروهای ضد افسردگی

بله، این قرص ها که قرار است شما را آرام کنند موجب افزایش کابوس هایتان می شوند. این داروها موجب حرکت سریع چشم در خواب می شوند یعنی زمانی که ما در حال دیدن رویا هستیم. در واقع کابوس دیدن جزو عوارض جانبی این داروها محسوب می شود. بنابراین اگر این نوع داروها را مصرف می کنید و کابوس می بینید، با پزشکتان مشورت کنید و داروی دیگری را امتحان کنید. انواع مختلف این داروها بر مغز انسان های مختلف، تأثیر متفاوتی دارند.

 

7. ترک سیگار

ثابت شده است که رویاهای زنده نشانه ای از ترک بعضی عادات می باشند، 63 درصد از مصرف کنندگان سیگار، یک سال بعد از ترک سیگار، هم خواب سیگار کشیدن می بینند. ممکن است در لحظه به فکر مسئله اصلی خود باشید، ولی ترک نیکوتین موجب افزایش فعالیت مغز می شود به نحوی که باعث می شود رویاهای بیشتری ببینید.

دیدن رویاهای شیرین در خواب

8. تلویزیون سیاه و سفید

احتمالاً این مطلب صحیح است. اگر در جایی بزرگ شده باشید که دیدن تلویزیون سیاه و سفید مرسوم بوده باشد، به احتمال زیاد رویاهایتان را بیشتر به طور سیاه و سفید به یاد می آورید نه رنگی. اگر بین حدوداً 3 تا 10 سالگی تلویزیون سیاه و سفید می دیدید (یعنی زمانی که بیشتر افراد رویاهایشان را به یاد می آورند) کار زیادی برای تغییر رویایتان نمی توانید انجام دهید.

 

9. گرسنه به رختخواب رفتن

آیا سعی می کنید که به رژیم غذایی خود وفادار بمانید – و رویاهایی می بینید که این موضوع را ثابت می کنند. سطح پایین قند خون می تواند شما را از خواب بیدار کند و بدین معناست که شما رویاهای بیشتری را به یاد می آورید و آن رویاها درباره ساندویچ ها و پیتزاهای خوشمزه خواهند بود. در واقع افراد لاغر و کم غذا همیشه رویاهایشان درباره غذا و خوراکی است. خوشبختانه خوردن یک بستنی موزی یا شیر کم چرب در شب، فقط شکم پر کن، سالم و مناسب رژیم نیست، بلکه تریپتوفان (آمینو اسیدی موجود در گوشت بوقلمون که باعث می شود بعد از خوردن آن احساس خواب آلودگی کنید) هم دارد که باعث می شود خواب سالم تری داشته باشید.

 

10. تماشای فیلم های ترسناک قبل از خواب

از وقتی بچه بودید این جمله را می شنیدید: فیلم های ترسناک نبینید تا به خوابتان نیایند! ولی آیا این تاکتیک ترساندن مادرانه، واقعیت دارد؟ پزشکان می گویند آنچه درست قبل از خواب می بینید در رویایی که می بینید اهمیت دارد. موزیکی که گوش می دهید، کتابی که می خوانید، برنامه ای که در تلویزیون می بینید یا مکالمه ای که با همسرتان دارید – همه اینها می توانند تأثیرگذار باشند. اگر معمولاً کابوس می بینید و آن روز فیلم ترسناک دیده اید قبل از خواب، زمانی را برای فکر کردن به موضوعات شاد بگذارید – مانند فکر کردن به خاطرات تعطیلات یا لحظه های شاد با فرزندانتان.

 

11. بارداری و دوره بعد از بارداری

فرزندتان گم شده است و همه جا به دنبال او می گردید و از همسرتان می خواهید کمکتان کند. آیا این کابوسی است که معمولاً خانم ها به هنگام بارداری یا پس از آن دارند؟ طبق پژوهش ها، بله درست است. مطالعات نشان داده اند که دیدن رویاهای زنده در مدت بارداری و نوزادی فرزندتان رایج است که بیشتر به دلیل آمیزه ای از احساسات، کمبود خواب و نوسان سطح هورمون ها است. مثل همه چیزهای دیگری که برای بدنمان در طی بارداری و زایمان اتفاق می افتد، کار زیادی برای کنترل آنها نمی توانید انجام دهید. ولی این رویاها نشانه ای هستند که مغز شما به شما در سازگاری با این تغییر بزرگ در زندگی کمک می کند.

منبع:برترین ها

امید بازدید : 171 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


روانشناسی پول و پولدار شدن!

 

روانشناسی پول,پولدار شدن

 

روانشناسی پول و پولدار شدن!

پول به عنوان یکی از مهمترین اختراعات تاثیرگذار بر زندگی همواره مورد علاقه نظریه پردازان در علوم مختلف بوده است. امروز به همت محققان، تحقیقاتی درخور توجه در زمینه پول صورت پذیرفته است. یکی از رویکردهای این توجه به موضوع پول، پرداختن به «روانشناسی پول» است.

 

پول به عنوان یکی از مهمترین اختراعات تاثیرگذار بر زندگی همواره مورد علاقه نظریه پردازان در علوم مختلف بوده است. امروز به همت محققان، تحقیقاتی درخور توجه در زمینه پول صورت پذیرفته است. یکی از رویکردهای این توجه به موضوع پول، پرداختن به «روانشناسی پول» است. دانشی میان رشته ای که در مرز بین کسب و کار و روانشناسی به مطالعه می پردازد.

 

روانشناسی پول و بیماری روانی مربوط به پول

در این مجال کوتاه نظری کوتاه به برخی از ابعاد روانشناسی پول خواهیم داشت. همانطور که اشاره شد یکی از موضوعات مورد علاقه در این حوزه، بیماری های روانی مربوط به پول است. یکی از تست های رایج در این بخش تست MBBS است. در این تست که از سال 1984 با 11 هزار تحقیق میدانی استحکام علمی خود را حفظ کرده است، یکی از مراجع اصلی برای شناخت بیماری های روانی مربوط به پول است.

 

در این تست شش بیماری روانی درخصوص پول مورد آزمایش قرار می گیرند. وسواس پولی، تمایل به نگهداری پول، پول همیشه کم است، پول به عنوان منشأ قدرت، دیدگاه امنیتی به پول و نهایتا پول تابع تلاش و توانایی از جمله موضوعاتی است که فرد با انجام این تست می تواند در مورد نگرش خود به پول آنها را دریابد.

 

به هر شش عامل 10 سوال اختصاص داده شده است. کسب نمره بین 35 تا 70 وضعیت نرمال و در غیر این صورت حکایت از نوعی بیماری روانی نسبت به پول دارد.

 

روانشناسی پول و تفاوت های زنان و مردان

یکی دیگر از موضوعاتی که در روانشناسی پول به آن پرداخته می شود تفاوت دیدگاه زنان و مردان نسبت به پول است.

 

روانشناسی پول و هدیه

موضوع دیگر و مرتبط با مسئله روانشناسی پول مسائل مربوط به هدیه است. جالب است بدانیم میزان هدیه دادن یکی از شاخص شناسایی جوامع مدرن از سنتی است. میزان هدیه در جوامع سنتی بسیار بالاتر از جوامع مدرن است چرا که در این جوامع هدیه هنوز کارکردهای خود را از دست نداده است.

در جهان امروز پنج درصد درآمد خانواده ها در جهان صرف خرید هدیه می شود. در این میان زنان پنج برابر مردان هدیه می دهند اما ارزش هدایای مردان و زنان برابر است. نکته آن است که زنان برای ایجاد روابط بهتر هدیه می دهند و مردان برای اثبات یا نشان دادن موقعیت خود.

 

روانشناسی پول و پس انداز

میزان پس انداز از منظر روانشناسی پول از طریق فرمول زیر محاسبه می شود. پس انداز = توانایی + تمایل

در این فرمول توانایی تابع افزایش درآمد است. تمایل یا خواست فرد تابع هراس از آینده نامطمئن، ذهنیت و نیاز به حجم زیاد پول در آینده برای خریدهای کلان تر مانند خانه است. به طور معمول چهار مکانیزم پس انداز در انسان ها قابل شناسایی است. فروش دارایی ها، کاهش هزینه، کار بیشتر و قرض گرفتن.

این نمودار که حاصل تحقیقات در کشورهای مختلف جهان است نشان می دهد انسان ها رفتار قرض خود را در طول زندگی زیاد تغییر نمی دهند اما با افزایش سن بیشتر به کاهش هزینه ها اقدام می کنند. این امر درخصوص کار بیشتر نمود بیشتری دارد.

یعنی افراد کار بیشتر را یکی از راه های افزایش قدرت پس انداز می دانند اما فروش دارایی در افراد کم سن و سال یکی از راهکارهای دست یافتن به حجم خاصی از پول است اما در بزرگسالان این روند به شدت کاهش می یابد.

روانشناسی پول,پولدار شدن

روانشناسی پول و حساب های ذهنی

یکی از جالب ترین مسائل دیگر مربوط به روانشاسی پول، مفهوم حساب های ذهنی است. برای پرداختن به این موضوع به این مثال توجه کنید. فرض کنید شبی به همراه چند نفر از دوستان راهی تماشای فیلم در سینما می شوید. وقتی بلیت را می خرید بر اثر شلوغی قبل از ورود سینما بلیت ها را گم می کنید. احتمال اینکه برگردید و دوباره بلیت بخرید چقدر است؟

حالا فرض کنید همین مبلغ بلیت را در راه سینما گم کنید. آیا باز بلیت می خرید یا منصرف شده و به خانه برمی گردید؟ تحقیقات نشان می دهد 48 درصد کسانی که بلیت را گم می کنند دوباره بلیت می خرند و فیلم را می بینند. در حالی که 85 درصد کسانی که پول را گم می کنند بلیت گرفته و به سینما می روند. این مثال نشان دهنده آن است که انسان ها در ذهن خود ترازنامه ای دارند که سرفصل های مشخصی دارد.

به عنوان مثال فردی که بلیت را گم می کند برای دیدن فیلم دو بار سرفصل تفریح را بدهکار می کند اما کسی که پول را گم می کند آن را از سرفصل اشیای گم شده برمی دارد. همین تئوری است که برخی تئوری های اقتصادی در مورد انسان را با اشکال مواجه می کند. در حالی که پولی که از دست می رود میزان مشخص و ثابتی است.

نکته پایانی در این خصوص آن است که انسان ها باید بدانند چند وقت یک بار حساب ذهنی خود را می بندند. می دانستید چرا روزهای بارانی اینقدر مسافر در خیابان ها می ماند؟ به دلیل آنکه به علت بارانی بودن رانندگان تاکسی کرایه بیشتری می گیرند و زودتر از معمول حساب درآمد را در ذهن شان می بندند و بدین ترتیب بقیه روز را در خانه می گذرانند.

این در حالی است که انسان های موفق هر 10 تا 15 سال حساب ذهنی خود را می بندند. روانشناسی پول یکی از دانش هایی است که می تواند به ما در مدیریت باور و نگرش های مان در مورد پول به عنوان تاثیرگذارترین منبع در اختیارمان کمک کند. از سوی دیگر این دانش به کارآفرینان کمک می کند تا با شناخت بهتر آن بتوانند با چالش های مالی که ریشه های روانشناختی دارند بهتر مواجه شده و آنها را مدیریت کنند.

 مطلب برگرفته از سمیناری است با عنوان «روانشناسی پول» که توسط دکتر شعبانعلی ارائه شد.

منبع:کسب وکار

امید بازدید : 236 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


چگونه مي‌توان بر كمرويی غلبه كرد؟

غلبه بر كمرويی,خجالت و كمرويی

 

روانشناسان مي‌گويند؛ خجالت و كمرويی يك بيماري نيست بلكه يك اختلال است.

 

آيا شما يك فرد خجالتي هستيد؟ اين ويژگی شايد تا حدودی طبيعی و عادی باشد. براي مثال اكثر مردم وقتی وارد اتاقی پر از افراد غريبه مي‌شوند يا هنگامي كه می خواهند سخنرانی كنند، تا حدودی معذب و ناراحت هستند و احساس خجالت میكنند. اما گاهی خجالت كشيدن مي‌تواند اشكال شديدي داشته باشد.

 

محققان معتقدند كه تقريبا 50 درصد از افراد بزرگسال تا حدي به كمرويی دچار هستند. دو پزشك هندي بيمارستان هيوا ناندانی در اين باره می گويند: درك اين مطلب كه كمرويی يك مشكل است و يك بيماری نيست، حائز اهميت است.

 

مرز بين بيماری موسوم به ترس از اجتماع و كمرويی بسيار باريك است اما اين مرز و ويژگیهای آن به لحاظ كميت و شدت متفاوت است. بنابراين روشی كه برای غلبه بر كمرويی ارايه مي‌شود فردی تر و موضوعی تر خواهد بود.

 

متخصصان و روانپزشكان مي‌گويند؛ اساس درمان كمرويی بايد روي تكنيك‌های آرام سازی يا به اصطلاح ريلكسيشن قرار بگيرد. فرد معمولا با مجموعه‌ای از محرك‌ها و استرس‌های فزاينده مواجه می شود كه اغلب اين استرس‌ها و محرك‌ها از طريق بصری ايجاد مي‌شوند. وقتی ذهن به طور مناسب رها و بی تفاوت شود سپس فرد مي‌تواند با شرايط واقعی در زندگی واقعی مواجه شود. در شرايط و موارد شديد، استفاده از دارو پيشنهاد مي‌شود تا اين استرس و اضطراب فلج كننده مرتبط با شرايط تنش زا كاهش پيدا كند.

 

متخصصان توصيه مي‌كنند كه خودتان را معرفی كنيد. يك لبخند بزرگ تمام چيزی است كه احتياج داريد تا فضا را در دست بگيريد. احساس نكنيد كه نياز داريد خودتان را با صلاحيت نشان دهيد. بيشتر سوال كنيد اما كمتر حرف بزنيد. سوالاتی بپرسيد كه به ديگرن اجازه دهد درباره زندگیشان صحبت كنند و سپس با علاقه گوش كنيد. در نظرات خود سخاوتمند باشيد. اگر به ديگری فرصتی براي راحت بودن بدهيد نه تنها تقدير خوبی را منعكس و منتشر خواهيد كرد بلكه درعين حال قدردانی و سپاسگذاری ديگران را نيز بدست خواهيد آورد.

 

يك موضوع جزئی را به ياد بسپاريد

مثلا اگر قبلا كسی را ملاقات كرده‌ايد نام و يك موضوع جزئی درباره وي را بياد بياوريد چون با اين كار بزرگترين هديه را مي‌توانيد به او بدهيد. ديگران را تحسين كنيد هر كسی دوست دارد تحسين و تمجيد شود. كسانی كه گفت وگو را آغاز مي‌كنند و به ديگران اعتماد به نفس می دهند اين تمجيد را دوست دارند. هميشه تا جايی كه مي‌توانيد اثرگذار نگاه كنيد. نگاه و احساس موثر داشتن مي‌تواند اعتماد به نفس شما را افزايش دهد. در سازمانها و فعاليت‌هايي كه برايتان جالب هستند، شركت كنيد.

 

همزمان يك مهارت اجتماعی را تمرين كنيد

با اينكار مي‌توانيد انرژی خود را متمركز كرده و موفق شويد. صبح كه بيدار مي‌شويد در آيينه خودتان را ببينيد و با صدای بلند اهدافي را كه براي طول روز داريد، عنوان كنيد. سپس خود را در شرايطي ببينيد كه واقعاً آن كارها را انجام داده‌ايد. براي ايجاد احساس آماده شدن تا جايي كه لازم است به خودتان فرصت بدهيد، به خودتان ايمان داشته باشيد. شما مي‌توانيد آنچه را كه در ذهن داريد انجام دهيد.

منبع:صداي سلامت

امید بازدید : 196 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


روان شناسی شلختگی

 

شلختگی,بی نظمی

 

روان شناسی شلختگی در گفتگو با دکتر پرویز رزاقی روان شناس:

روان شناسی شلختگی - انبوهی از کاغذ و مجله کف اتاق، کیف دستی شلوغ و نامرتب، کمدی انباشته از لباس های چرک و چروکیده، جوراب های تا به تا، موهای چرب و عرق کرده... اینها شما را یاد چه کسی می اندازد؟ آقای "ووپی" در کارتون معروف دهه ۶۰ یا حسنی که "توی ده شلمرود" تک و تنها بود و هیچ کس راضی نمی شد به خاطر موی بلند و ناخن های درازش با او بازی کند؟ زیاد دور نرویم، همین دور و بر خودمان، بین همکاران و دوستان و اعضای خانواده هم هستند کسانی که یکی، دو تا از این ویژگی ها یا حتی تمامشان را داشته باشند....

 

شاید خود ما هم کمی شلخته و نامنظم هستیم و خبر نداریم! برای اینکه بدانید شلختگی چیست، چرا به وجود می آید و برای خلاص شدن از آن باید چه کرد، این گزارش را تا انتها بخوانید.

 

شلختگی تقریبا مساوی است با بی نظمی، البته با درجه شدت بیشتر. این اختلال رفتاری اتفاقا در جامعه ما بسیار شایع است و جالب است که بدانید درصد قابل توجهی از مراجعان دکتر پرویز رزاقی، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، افراد شلخته ای هستند که برای درمان بی نظمی شان به علم روان شناسی متوسل می شوند: «آنها معمولا همراه یکی از اعضای خانواده شان به من مراجعه می کنند. خودشان به هیچ وجه با شلختگی شان مشکلی ندارند و فکر می کنند این رفتار طبیعی است ولی اغلب به خاطر مشکلاتی که در خانه برایشان به وجود می آید، کم کم قبول می کنند که شلخته اند و تصمیم به درمان می گیرند. به عنوان نمونه همین چند وقت پیش، آقایی همراه همسرش به من مراجعه کرد که یکی از صاحب منصبان نظا می بود ولی خانمش از شلختگی او به شدت رنج می برد؛ به طوری که مجبور بود روزانه به اندازه ۲ تا مشت کاغذ خرده و دستمال کاغذی کثیف از جیب های او بیرون بکشد و دور بریزد و کیف دستی اش را تمیز کند. علاوه بر آن، این آقا اصلا به نظافت شخصی اش نمی رسید، حمام و اصلاح نمی کرد و همین رفتار روی زندگی زناشویی شان تاثیر منفی گذاشته بود؛ به طوری که این خانم دیگر رغبتی به نزدیکی با همسرش نداشت. ولی خوشبختانه با انجام تمریناتی مشکل شان کاملا حل و شلختگی آقا هم درمان شد.»

 

شلختگی به خانواده بستگی دارد.

 

شلختگی انواع و اقسام دارد که برمی گردد به ویژگی های شخصیتی و خلقی فرد یا به الگویی که در آموزش شلختگی به او نقش داشته است. به عنوان نمونه بعضی ها ظاهرشان مرتب و آراسته است ولی اتاقشان به هم ریخته و نامنظم. دکتر رزاقی درباره این افراد می گوید: «گاهی نقش های اجتماعی می تواند افراد شلخته را مجبور به رعایت بعضی چیزها کند.

به عنوان نمونه فرد استاد دانشگاه است و ناچار است با ظاهر آراسته در محیط کارش ظاهر شود ولی وقتی وارد دنیای فردی خودش یعنی خانه می شود، باز خود واقعی اش بروز می کند و رفتارهای شلخته وارش را ادامه می دهد. گاهی هم بعضی ها برای جلب توجه و تایید گرفتن از گروه، پوشش خاصی را انتخاب می کنند چون می دانند اگر نامرتب باشند گروه آنها را تایید نمی کند بنابراین مجبورند با خودشان بجنگند و آراستگی ظاهر را رعایت کنند اما این آراستگی آنقدر درونی نشده که به زندگی شخصی و خانه آنها هم بسط داده شود.»

از طرف دیگر شدت و ضعف شلختگی یک فرد، بستگی دارد به میزان تحمل خانواده و اطرافیانش: «به عنوان نمونه برای یک خانواده ریخت و پاش اتاق یا آشپزخانه در حد یکی، دو روز قابل تحمل است ولی بیش از این مدت، معنی شلختگی می دهد یا برای یک خانواده دیگر مرتب نبودن ظاهر و لباس، عادی است در حالی که برای خانواده دیگری این یک فاجعه محسوب می شود.» این موضوع یعنی شلختگی نسبی است و همین تفاوت تعریف خانواده ها از نظم و بی نظمی، باعث می شود که بعضی از افراد تازه بعد از ازدواج از طرف همسرشان شلخته خطاب شوند چون قبلا رفتارشان مورد تایید خانواده بوده و به آن عادت کرده اند ولی همسرشان این رفتار را شلختگی می داند.

 

چرا شلخته ایم؟

 

«مشاهدات کلینیکی نشان داده که افراد شلخته حتما در خانواده خودشان یک فرد شلخته داشته اند. به عنوان نمونه خاله یا عمویی شلخته بوده ولی بچه با او تماس چندانی نداشته که رفتارش را از طریق یادگیری کسب کند؛ پس شلختگی می تواند ارثی باشد هرچند که هنوز ژن مخصوصی برایش یافته نشده است. یکی دیگر از دلایل شلختگی می تواند مشاهده باشد؛ یعنی به عنوان نمونه پدر شلخته است و کودک رفتارهای او را مشاهده می کند و از آنجا که بیشتر انسان ها متمایل به راحت طلبی اند، کودک ترجیح می دهد از پدرش الگوبرداری کند تا از مادرش که منظم تر است، بنابراین مسواک نمی زند، لباس هایش را جمع نمی کند و... یادگیری هم یکی دیگر از عوامل موثر است یعنی رفتار شلختگی بر اثر تکرار اتفاق می افتد. به عنوان نمونه بچه از اول لباس هایش را می ریزد و جمع نمی کند و کسی هم به او چیزی نمی گوید. همین رفتار به تدریج تبدیل به عادت می شود.» اما به وجود آمدن رفتار شلختگی علت های دیگری هم می تواند داشته باشد.

 

گاهی اوقات فرزندان خانواده های منظم و سختگیر هم شلخته می شوند. دکتر رزاقی اسم این نوع بی نظمی را شلختگی وارونه می گذارد. در بعضی خانواده ها تحکم و زورگویی پدر و مادر برای رعایت نظم و تکرار پیام های کلا می متوالی فرد را وادار به مقاومت می کند و در او نوعی شلختگی به وجود می آورد. در بعضی از موارد هم فرد از ابتدا شلخته نیست ولی به خاطر شرایط خاصی دچار این رفتار می شود. بعضی ها در بحران بلوغ به دلیل میل به استقلال در مقابل نظمی که خانواده روی آن تاکید دارد مقاومت می کنند. به عنوان نمونه نوجوان نمی گذارد مادرش اتاقش را منظم کند و می گوید این طور راحت تر است. سپس این رفتار به شکل عادت در می آید و فرد در باقی زندگی اش شلخته می شود.

 

آقایان شلخته ترند!

 

شاید برایتان این سوال به وجود آمده باشد که مردان شلخته ترند یا زنان: «البته آقایان !» این پاسخ دکتر رزاقی به این سوال است. شلختگی می تواند عواقب اجتماعی و شخصی زیادی به دنبال داشته باشد: «وقتی دامنه شلختگی به روابط اجتماعی کشیده شود می تواند تاثیرات مخربی روی شغل و ارتباطات شخص بگذارد. به عنوان نمونه بوی عرق بدن یا بوی بد دهان فردی که به نظافت شخصی اش اهمیتی نمی دهد باعث دوری افراد از او و کاهش روابط اجتماعی اش می شود.

 

ضمن اینکه شلختگی و بی نظمی در محیط کار می تواند تحقیر و تمسخر از سوی همکاران را به دنبال داشته باشد و همچنین باعث عدم اعتماد مافوق به فرد نامنظمی می شود که کارهایش را به موقع انجام نمی دهد. این عدم اعتماد اعتبار حرفه ای فرد را زیر سوال می برد و در نتیجه در پست های مهم و کلیدی از این افراد استفاده نمی شود و همین موجب کاهش اعتماد به نفس آنها خواهد شد. در زندگی شخصی هم اگر شخص همسر صبوری داشته باشد که ریخت و پاش و بی نظمی اش را تحمل کند مشکلی پیش نمی آید ولی اگر معیارهای نظم برای همسرش متفاوت باشد زندگی آنها توام با تنش، دعوا، تحقیر و سرزنش خواهد بود.

 

ضمن اینکه به دلیل عدم رعایت نظافت شخصی در روابط زناشویی آنها هم معمولا مشکلاتی پیش می آید و میل همسر به برقراری رابطه کاهش پیدا می کند. این سردی جنسی به تدریج از دفعات برقراری رابطه زناشویی می کاهد یا باعث شکل گیری روابط عاری از شور و شوق و از سر اکراه خواهد شد.» دکتر رزاقی نسبت به درمان شلختگی از طریق روان شناسی و مشاوره بسیار خوشبین است و معتقد است هر فرد شلخته ای صرف نظر از شدت و ضعف شلختگی اش می تواند برای درمان مشکلش اقدام کند و با انجام یک سری تمرینات نتیجه بگیرد.

گردآوری: گروه سلامت پرداد

  

امید بازدید : 206 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


بهترین مشاور را انتخاب کنید

 

مشاوره روانی,مشاور یادرمانگر

 

مشاوره خانواده - برخی از زوجین گاهی در مسیر زندگی خود ، احساس می کنند که به یک مشاوره روانی احتیاج دارند . اطمینان از اینکه یک مشاور یا یک درمانگر می تواند به آنها کمک کند و مشکل دیگری بر مشکلات شان اضافه نمی نماید ، هدف این مقاله می باشد.

  

در انتخاب درمانگر باید خیلی دقیق باشید . همان طور که یک درمانگرِ با تجربه کمک می کند تا درمان شوید و زندگی زناشویی سالمی داشته باشید ؛ یک درمانگر تازه کار یا کم تجربه می تواند وضعیت رابطه شما را ناسالم تر کند ؛ چون به علتِ اختلال پی نمی برد و راه حلی ارائه می دهد که شفابخش نیست.

 

مسئله ای که در این مجال قصد داریم مطرح نمائیم ، شاید به مذاق خیلی از درمانگرها خوش نیاید . مثلا می توان به صراحت گفت : داشتن پایان نامه تحصیلی به هیچ وجه دلیل آن نیست که دارنده ی آن یک درمانگر خوب باشد . آنها فقط از نظر قانونی درمانگر هستند ، ولی شاید از نظر صفات شخصیتی مناسب نباشند . ممکن است به اندازه ی کافی حساسیت به خرج ندهند و یا در انتقال و کاربرد آنچه آموخته اند ، ناتوان باشند.

 

بیشتر مردم نمی دانند یک مشاور یا درمانگر چه کاری باید برایشان انجام دهد . لذا زمان مراجعه به مطلب روان شناس ، او را متخصص و خبره می انگارند و گفتگو با او را "درمان" تلقی می کنند . بنابراین اگر درمانگر به حرفهای شما گوش بدهد یکبار هم بپرسد مثلا ( آن موضوع چه احساسی در تو به وجود آورد ) یا ( آن موضوع چه نتیجه ای داشت ؟ ) و بعد جلسه تمام شود و شما چند هزارتومان بپردازید ، موقعی که مطب را ترک می کنید با خود می اندیشید که :

 

درمان یعنی همین . احتمالا خیلی طول می کشد تا نتیجه ای بگیرم ، این واقعا خنده دار است ! خوب یک نوار از صحبتهای خودم ضبط می کنم سپس خودم شنونده می شوم و پولم را پس انداز می کنم !

 

گاهی شما در جلسات مشاوره ، موضوع را مطرح می کنید و خودتان هم به آن پاسخ می دهید . حواستان باشد که اگر مشاور از شما پرسید : ( فکر می کنی علت این موضوع چیست ؟) ، بگوئید ( اگر می دانستم که به شما مراجعه نمی کردم ، شما درمانگر هستید ، من هزینه می کنم تا شما بگویید موضوع چیست ؟ )

 

تصور کنید معده شما درد گرفته است و به پزشک مراجعه کرده اید شما تمام نشانه ها و ناراحتی خود را برایش شرح می دهید آن وقت اگر پزشک بپرسد ( فکر می کنی علت چیه ؟) و از شما چند هزار تومان حق ویزیت دریافت کند ؛ واضح است که با ناراحتی مطب را ترک می کنید . شما چرا به پزشک مراجعه می کنید ؟ چون انتظار دارید علت بیماری معلوم شود و پزشک شما را درمان کند.

 

در این مقاله جهت انتخاب یک درمانگر خوب به این موارد اشاره می نمائیم :

 

** مطمئن شوید که ارتباط شما و درمانگر گرم وصمیمی است تا به راحتی و احساس ایمنی هر چه بیشتر، درد خود را با او در میان بگذارید و از راهنمایی او برای درمان خود بهره مند شوید .

 

می توان گفت که صداقت ، شفای هر درد است ؛ لذا اگر شرایط برای یک محیط دوستانه فراهم بود ، با آرامش و به راحتی ، آنچه را که در درون خود دارید ، ابراز نمائید ، تا درمانگر ساده تر به علت مشکل شما پی ببرد .

 

** بهترین درمانگر کسی است که ، با بارِ عاطفی خود کنار آمده باشد و در اصلاحِ شخصیت خویش کوشا باشد . و گرنه خواندن چند کتاب ، نوشتن چند رساله تحقیقی ، و شرکت در چند کنفرانس ، به تنهایی نشانه کارایی او نیست .

 

اگر او در بهبود وضعیت خود کوشا باشد ، طبعا می داند چطور در شما انگیزه ایجاد نماید ، روحیه شما را تقویت کند و دلسوزانه به شما کمک نماید ؛ تا درهای بسته قلب و روح خود را باز کنید . بسیاری از درمانگران حرفه ای از درمان بار عاطفی گذشته خود اجتناب می کنند ! و فقط به تجربه در مورد بیماران اکتفا می نمایند که تعجب برانگیز است ، چون روان درمانی ، یک نظریه نیست بلکه ترکیبی از دانسته ها و تجربه ها می باشد . چنین شخصی چگونه شما را به مقصد (کمال) می رساند ؟ ؛ در حالی که خودش نمی خواهد به آن مقصد برود .

 

** اطمینان حاصل کنید درمانگر درباره عادات ناخواسته و الگوهای شما ؛ هم علت را کشف می کند و هم راهِ درمان را نشان می دهد . تجزیه و تحلیل گذشته ، برای درمان کافی نیست . با راهنمایی او باید هر روز قدم جدیدی بردارید و ضمن رها کردن عادات ناسالم ، رفتار سالم را یاد بگیرید و به روش سالمتری با موضوعات مشابه روبه رو شوید .

 

یک درمانگر خوب باید به شما تکلیفی دهد که با انجام آن ، درون و بیرون شما یکپارچه شود .

** جلسه های روان درمانی از آغاز باید ارزش خود را نشان دهد . بعضی ها فکر می کنند اثرات مثبت روان درمانی بعد از گذراندن 10 الی 20 جلسه ، در زندگی نمود پیدا خواهد کرد که البته این تفکر موجه نیست . اگر از من بپرسید حداقل زمان برای اینکه روان درمانی اثر خود را نشان دهد چه مدت است ؟ جواب می دهم : ( در خلال اولین جلسه ) . در جلسه اول اگر راهنمایی ارزشمندی دریافت نکردید و چیز مفیدی یاد نگرفتید یا مسئله مجهولی برایتان معلوم نشد ؛به چه دلیل پول و وقت خود را ضایع نمایید ؟

 

البته نباید انتظارداشت شما در اولین جلسه مشاوره تغییرات معجزه آسایی در رابطه خود مشاهده کنید اما اگر هیچ تغییر مثبتی که جلسه به جلسه باید به آن افزوده شود ، اتفاق نیفتد ، می تواند ناشی از عملکرد درمانگر باشد . شاید درمانگر شما خیلی آهسته عمل می کند که در این صورت دوره درمان شما طولانی خواهد شد . بعضی از درمانگرها شبیه دایه ها رفتار می کنند . دلسوزانه به حرفهای شما گوش می دهند ، اما هرگز شما را به سطح آگاهی بیشتر راهنمایی نمی کنند .

 

چگونه درمانگر حاذق انتخاب کنید ؟

 

از دوستان ، فامیل و همکاران که از خدمات مشاوره بهره برده اند و از نتیجه کار راضی هستند پرسش کنید و نشانی بگیرید .

 

پزشک عمومی مورد اعتماد هم می تواند روان شناس صلاحیت دار به شما معرفی کند .

 

درباره روش و رفتار درمانگر تحقیق کنید ، اگر شرایط لازم را داشت به او مراجعه کنید .

 

پس از انتخاب درمانگر قبل از اینکه اولین جلسه درمان شروع شود با او تلفنی یا حضوری گفتگو کنید . این کار برای آنکه تشخیص دهید آیا به راحتی قادرید با او صحبت کنید ، لازم است .

 

بدون خجالت از او پرسش کنید و با دقت به پاسخش گوش فرا دهید . به این ترتیب متوجه خواهید شد که این شخص مسایل را درست حس می کند ، یا به حاشیه پردازی رو می آورد .

در اولین جلسه درمانی نیازهای خود را چند بار تکرار کنید . این جلسه با پول شما تشکیل شده است . هر چه را نیاز دارید بپرسید .

 

در خاتمه به خاطر داشته باشید که یک روان شناس نمی تواند مشکل شما را حل کند ، یا شما را شفا دهد و درد شما را برطرف کند . چون شما در دستان خودتان هستید ، نه بیهوش زیر تیغ عمل جراحی .

 

روان شناس تنها به عنوان یک راهنمای دوست داشتنی به شما کمک می کند تا در جنگل احساسات روانی ، با امنیت سفر کنید و می تواند جاده ی رسیدن به آزادی (سعادت) را نشانتان دهد .

منبع:سایت تبیان

امید بازدید : 205 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


15 روش ارزان برای لذت بردن از زندگی

 

 

لذت بردن از زندگی,برای لذت بردن

 

رفتن به یک کنسرت زنده و تماشای زنده اجرای موسیقی تجربه بی نظیری است اما اگر نمی توانید هر روز از این لذت بهره ببرید از امکانات بی نظیر تکنولوژی برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

 

 

لذت بردن از زندگی با پول راحت تر است اما برای لذت بردن اگرچه پول لازم است اما کافی نیست. حتی برخی پا را فراتر گذاشته اند و معتقدند برای لذت بردن از زندگی حتی پول هم لازم نیست.

 

در این مقاله شما را با 15 روش ارزان برای لذت بردن از زندگی آشنا می کنیم.

 

1 - زیر دوش آواز بخوانید

 

باور کنید خیلی از خوانندگان مطرح از همین جا شروع کرده اند. علاوه براین با ابراز احساساتتان از این طریق می توانید به آرامش برسید.

 

2 - حال یک دوست قدیمی را بپرسید

 

امتحانش ضرر ندارد. الان، همین الان تلفن را بردارید و به یک دوست قدیمی زنگ بزنید. به این ترتیب هر دوی شما از یک لذت ارزان زندگی لذت خواهید برد.

 

3 - هدیه های قدیمی و یادگاری ها

 

هدیه های قدیمی که گرفته اید نگاه کنید، عکس های خاطره انگیز هم بد نیست. یاد آوری روزهای خوش هم زیباست . از قدیم گفته اند وصف العیش نصف العیش.

 

4 - آشپزی کنید

 

آشپزی کردن یکی از راه هایی است که به آرامش و لذت می انجامد. اگر برای کسانی که دوستشان دارید آشپزی کنید، لذتتان را دو برابر خواهد کرد.

 

5 - با مشکلات شوخی کنید

 

مشکلات زندگی تمامی ندارد پس اگر با آنها شوخی کنید شادی هایتان هم تمامی نخواهد داشت . البته فراموش نکنید منظور از شوخی این نیست که خودتان را سرکوب کنید و به باد تمسخر بگیرید.

 

6 - از درخت بالا بروید اگر نبود جوی آب هم هست بر روی لبه جوی راه بروید

 

می خندید باور کنید لذت بخش است . اگر شک دارید امتحان کنید.

 

7 - از داشته هایتان استفاده کنید

 

یکی از عادت های بد برخی از ما این است که بهترین لباس ها، غذاها، تفریحات، پول ها و حتی احساساتمان را برای روز مبادا نگه می داریم.

 

زیاد بگو دوستت دارم. از آنچه در اختیار داری استفاده کن و آن را برای روز مبادا ذخیره نکن.

 

8 - به خودتان جایزه بدهید

 

همه ما در طول روز کارهای خوب زیادی انجام می دهیم پس چرا به خودتان جایزه نمی دهید!

 

یک شاخه گل، یک بستنی خوشمزه، یک لباس مخصوص خانه ارزان و شیک، یک بسته پفک، پاستیل و .... از خودتان قدردانی کنید.

 

9 - تشکر کنید

 

هر روز افراد زیادی به ما محبت می کنند. قدر دانی و تشکر از آنها نه تنها خستگی را از تن ایشان به در می کند باعث لذت و شادی خود شما هم می شود.

 

موقع پیاده شدن از تاکسی از راننده تشکر کنید.

از همکارتان به خاطر همکاری و همراهی تشکر کنید.

از رئیستان بابت کار خوبی که برایتان انجام داده تشکر کنید.

از مادر یا همسرتان به خاطر غذای خوشمزه تشکر کنید.

از خدا تشکر کنید.

 

10 - موسیقی گوش کنید

 

رفتن به یک کنسرت زنده و تماشای زنده اجرای موسیقی تجربه بی نظیری است اما اگر نمی توانید هر روز از این لذت بهره ببرید از امکانات بی نظیر تکنولوژی برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

 

11 - دیدن فیلم و خواندن رمان های جذاب،شعر خواندن را هم امتحان کنید

 

این تفریحی است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. تفریحی که ثروتمندان و فقرا در آن شریک اند. اما هر کدام به وسع و سطح سواد و درک هنری خودشان.

 

12 - به پارک و دل طبیعت بروید

 

یکی از بهترین سرگرمی های روزهای گرم سال این است که شام را بردارید و به همراه اعضای خانواده به نزدیک ترین پارک محل بروید.

 

13 - با بچه ها رفاقت کنید

 

دوستی با بچه ها کودک درونتان را هر چند در خواب عمیق باشد بیدار می کند و به یادتان می آورد که وقتی نوزاد بودید روزی 300 بار می خندیدید اما این روز ها هفته ای یک لبخند می زنید!

 

14 - به دیگران کمک کنید

 

هر کاری از دستتان بر می آید برای اطرافیانتان انجام دهید. لازم نیست پول خرج کنید شنیدن درد دل یک دوست، همکار و یا همسفر اتوبوس، حمل کردن خرید های یک فرد مسن و .... هرچه از دستتان برمی آید.

لذت کمک کردن به دیگران را ازخودتان نگیرید.

 

15 - محیط اطرافتان را مرتب کنید

 

اگر بیرون خود را مرتب کنید درونتان هم مرتب می شود. اتاق، محل کار، راه پله های ساختمان، کوچه و ماشینتان را تمیز کنید و بعد از اتمام کار از تمیزی لذت ببرید.

منبع : banki.ir 

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت سرورانی که به ما سر زدند این وبلاگ در راستای کمک به هم میهنان گل خودم ساخته شده و و همینطور از اسم این سایت پیداست در خواست های محترم شما را میخواهد موضوع و یا هر مطلبی که میخواهید میتوانید به ما بگوید تا برای خود شما و یا در دید عموم قرار دهیم همینطور خواهشمندیم که در این سایت عضو شوید که ما را در برابر سایت های دیگر محبوب کنید تا مطالب مفیدتری را برایتان ارسال کنیم درخواست های محترم خود را حتما به ما بگویید خیلی خیلی ممنون مدیر سایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • افزایش بازدید پاپ اپ
  • ویکی دانلود ها
  • خرید اینترنتی کارت شارژ
  • دانلود برای همه!
  • مجله ایران من
  • گشت و گذار در وب
  • ناب بلاگ
  • {::با لبخند وارد شوید::}
  • جوک بانک
  • بروزترین مرجه دانلود نرم افزار و بازی
  • سایت خــــــــــفـــــــــــن
  • ๑۩۞۩๑اتاق خلوت دختران๑۩۞۩๑
  • ترفند های کامپیوتر & اخبار تازه دنیای تکنولوژی & هک و هزاران مطلب مختلف ...
  • آبی فان
  • فوق العاده ترین ببین
  • @**خنده بازار (باحال و خفن)**@
  • فروشگاه اینترنتی شایاشاپ
  • عنوان ضد بارسا | antibarca
  • ديدارها
  • زر پاتوق
  • سافت فست |نرم افزار,مالتی مدیا,گرافیک,بازی
  • عكس های بسيار زيبا
  • سرگرمی و چت و آموزش هک وامنیت
  • (معتبرترين فروشگاه اينترنتي در ايران - صبح خريد)
  • بزرگترین وبسایت برنامه نویسی ، طراحی سایت و سورس کد
  • پادشاه دانلود
  • سال سیمو
  • همه چی دانلود
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • جديد ترين و برترين مطالب روز
  • سایت تبادل لینک
  • تبادل لینک
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    ما در نظر داريم محتواي اين سايت رو كاملا عوض كنيم شما محتواي جديد را انتخاب كنيد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 643
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 486
  • بازدید ماه : 1,712
  • بازدید سال : 23,881
  • بازدید کلی : 342,691
  • کدهای اختصاصی

    پیچک