loading...
توبگو
آخرین ارسال های انجمن
امید بازدید : 141 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه کاراته

 

کاراته

 

کاراته ورزشی است با ریشه ژاپنی که هدف آن این است كه بدن را وسیله ای تخصصی جهت حمله ودفاع نماید . در واقع ورزشی است که درقالب مبارزه بین دو نفر اجرا می گردد.

 

کاراته در لغت به دو واژه کارا یعنی خالی (Empty) و ته به معنای دست (Hand) تقسیم می شود که معنای کلی کاراته - دو(راه کاراته)، مبارزه با دست خالی (بدون سلاح) می باشد كه در این راه دل و ذهن از تمام خواسته های دنیوی و غرور بی جا ، خالی ونهایتا فرد می بایست بر نفس اماره خویش فایق آید .

 

در این رشته ، مسابقات به صورت تیمی وانفرادی در دو بخش آقایان و بانوان در رشته های کاتا وکومیته انجام می گردد.اوزان مسابقات كومیته انفرادی به ترتیب 55- و 60- و65- و 70- و75- و80- و80+و آزاد برای آقایان و 53- و60-و60+و آزاد برای بانوان می باشد.

 

 

کاراته

 

تاریخچه جهانی كاراته:

 

انسان از زمان تولد مجبور به مبارزه برای ادامه زندگی می باشد . پس تاریخ قطعی برای پیدایش این فكر كه بدن را به وسیله مبارزه تبدیل نماید نمی توان یافت، اما کاراته امروزی شکل تکامل یافته ای از کمپوی چینی (بوکس چینی) می باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده می شد .

 

کاراته از سال 1912 به صورت سیستماتیک از کشور ژاپن به جهان خارج معرفی شد ودر سال 1964 اولین فدراسیون رسمی کاراته در جهان توسط انجمن های گوناگون ژاپنی هم زمان با بازیهای المپیک در ژاپن تشکیل یافت.(FAIKO)

 

در طی این سالها کاراته از طریق سازمانهای مختلف بین المللی تغذیه گردید تا اینکه هم زمان با اولین دوره مسابقات جهانی این رشته در سال 1970 ، کنفرانسی با حضور 32 کشور برگزار گردید که منجر به تشکیل سازمان جهانی کاراته دو شد . و از این زمان به بعد کاراته به عنوان ورزش جهانی دست یافت.

 

کاراته

 

مدتی بعد فدراسیون جهانی کاراتهW.K.F تاسیس و نهایتا به تایید I.O.C رسید و اکنون این سازمان زیر نظر I.O.C مشغول به کار می باشد ومسابقات رسمی آن از طریق همین مجموعه در جهان انجام می گردد .

 

W.K.F درهرقاره ای نماینده ای دارد که علاوه بر این که به عنوان رئیس فدراسیون همان قاره متولی امور می باشد سمت نایب رئیسی فدراسیون جهانی را نیز دارد و مسابقات دوره ای آن قاره را انجام می دهد که در آسیاA.K.F (فدراسیون کاراته آسیا) عهده دار آن است و کشور ما نیز بعنوان زیر مجموعه هردو سازمان فوق فعالیت می نماید .

 

مرکز سازمان جهانی کاراته در کشور اسپانیا و سایت اینترنتی آن www.wkf.net و مرکز فدراسیون کاراته آسیا در کشور تایوان می باشد .

 

کاراته

 

تاریخچه کاراته در ایران :

 

هنر رزمی کاراته در سال 1342 وارد ایران شد .بنیانگذار كاراته ایران آقای فرهاد وارسته هستند و اولین نفری که در کشور مان توانست موفق به اخذ کمربند مشکی گردد آقای مرتضی کاتوزیان بود که در خرداد سال 1349 به این امر نائل گردید .

 

کاراته با سبکهای کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو در ایران شروع به کار نمود ولی به تدریج سبكها گسترش یافت .در سال 1351 آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خود را بصورت منسجم و کلاسه شده آغاز نمود .

 

در سال 1352 برای اولین بار تیم ملی کاراته کشورمان شکل گرفت که با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی که در پاریس برگزار می شد اعزام گردید و موفق به کسب مدال برنز کومیته تیمی و عنوان پنجمی این دوره از مسابقات شد.

 

در سال 1353 فدراسیون کاراته ایران شکل گرفت که مسئولیت آن از سوی سازمان ورزش وقت به آقای فرهاد وارسته واگذار گردید .

 

امروزه فدراسیون کاراته متولی امور مربوط به سبکهای آزاد کاراته نیزهست که به دو شکل رینگی و غیر رینگی فعالیت می نمایند . لازم به ذکر است این دو رشته در جهان از طریق سازمانهای غیر متمرکز رهبری می گردد . اما در کشورمان با توجه به جمعیت زیاد این بخش، فدراسیون کاراته امورمربوط به سبکهای آزاد را عهده دار است.

 

 

امید بازدید : 178 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه ورزش آرامش بخش یوگا

يوگا دانشي است رازآميز و شگفت انگيز برجاي مانده از تمدن هاي بسيار دور و کهن .ولي آنچه در تاريخ بجاي مانده قدمتي حداقل سه هزار ساله دارد . اولين اثر مكتوب و جمع آوري شده يوگا كتابي است به نام يوگا سوترا كه توسط فرزانه و حكيم بزرگ پتنجلی در سرزمين هند نگاشته شده است . اين اثر خوشبختانه در ايران به نام هستي بي كوشش ترجمه شده است . اين اثر آنچه را عرفا و فرزانگان گذشته براي كمال معنوی و نیروهای درون سینه به سینه منتقل كردن را در چهار فصل و 186 سوتره يا عبارت كوتاه به زيبايي تمام گرد آورده است.

یوگا

يوگا چيست؟

يوگا . از واژه يوگ يا يوج yoj (وسيله ايكه به گردن گاو مي بستند تا او را كنترل نمايند و زمين را شخم بزند) گرفته شده است . و در مفهوم به معناي روش كنترل نفس مي باشد. در معنائي ديگر يوگا معناي رهائي و رسسيدن به وحدت و يگانگي است. حكيم پتانجلي در يوگا سوترا اينچنين تعريف ميكند. يوگا چيته نيرو و ده وريتي . يعني يوگا عبارت است از باز داشتن از تموجات ذهني و نفس و اين همانا رسيدن به مرحله صمدي يعني حالتي از خاموشي كامل ؟ و فكر و رسيدن به آگاهي خالص و يكي شدن با آگاهي فردي با آگاهي ميهماني ووحدت . گر به خود آئي به خدائي رسي

مراحل يوگا

براي تكامل معنوي ، كمال انساني و خود شناسي عميق ، يوگا 8 مرحله يا بعبارتي 8 بخش وجود انساني را بر مي شمرد . همانطور كه يك درخت بطور عمده داراي 8 بخش است تا به ثمر برسد انسان نيز براي رشد بايد به اين ابعاد هشتگانه درون خود نزم كند و روي آنها كار نمايد.

یوگا

مرحله اول: ياما yama. ريشه درخت معنوي :آموزه هاي اخلاقي اجتماعي (پرهيزات)

مرحله دوم: نياما niyama تنه درخت معنوي : آموزه هاي اخلاقي اجتماعي (واجبات )

مرحله سوم: آسانا asana شاخه : حركات يوگا

مرحله چهارم: پراناياما pranayama برگ: روش هاي تنفسي و كنترل انرژي

مرحله پنجم: پراتي هارا pratyhara پولت: روش هاي كنترل ؟ ، هيجانات و احساسات

مرحله ششم : دهارانا dharana شيره : روش هاي كنترل و تمركز فكر

مرحله هفتم : دهيان dhyana گل: رسيدن به تعمق و خاموشي ذهني

مرحله هشتم : صمدي samadhi ميوه : رسيدن به وحدت ، خلوص ، يگانگي و روشن بيني

یوگا

تاریخچه یوگا در ایران

تمدن کهن ایران زمین یکی از تمدن های بزرگ و جهانی است و دانش بشری در این تمدن قدمت دیرینه دارد . از جمله دانش یوگا از دیرباز در فرهنگ ادبیات و خصوصا عرفان کهن دیده می شود. بسیاری از اندیشمندان و عارفان ایران زمین با یوگا و مدتیشن آشنا بوده و از آن بهره جسته اند . اما در دوره جدید فعالیت های یوگا ، می توان از جناب آقای مجید موقر در سال های 1343 یاد کرد.

مجید موقر در آن سال ها ضمن آشنای با دو استاد و نمایشگر یوگا در نیویورک و ادامه سفر با آنها با این رشته آشنا می شود و ضمن مداوای بیماری های صعب العلاج خویش در نشریه مهر حتی چند سال مقالاتی را جهت معرفی یوگا به ایرانیان می نویسد .

همچنین در سال 1355 دکتر بهلول پزشک بیماری های قلب و رئیس بیمارستان یوگا در هندوستان به ایران دعوت می شود و در دانشگاه اصفهان با موضوع رابطه یوگا با علم را سخنرانی می نماید . در آن زمان دکتر بهلول در گوشه ای از سخنرانی اش می گوید :«این اهانتی است به یوگا که این رشته را ورزش بدانیم زیرا هدف یوگا تنها حرت در آوردن دست و پا و گردن نیست ، بلکه نیت آسایش و آرامش روح است.»

در همان سال ها سوامی نارابطان از اساتید به نام یوگا پیامی را به علاقمندان یوگا ی ایرانی می فرستد.

در سال 1346 توسط مجید موقر آموزشگاه یوگا در تهران گشایش یافت. همچنین در سال های قبل از انقلاب اسلامی شاهد پخش حرکات یوگا در تلویزیون بودیم ، تا پس از انقلاب اسلامی در سال 75-1374 یوگا بطور رسمی تحت نظر تربیت بدنی و جزو زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی آغاز بکار گیرد.

در همان آغاز رئیس انجمن یوگای ایران مهرداد گردان ، رئیس کمیته آموزش دکتر ساعد احمدی ، رئیس کمیته پژوهش دکتر عیسی جلالی ، رئیس کمیته امور استان ها سید عباس علویون ، رئیس کمیته مربیان مسعود مهدوی پور بوده است .

هم اکنون در بیش از پانزده استان کشور کمیته های یوگا تشکیل شده است و بیش از 200 مربی یوگا که غالب آن ها زن هستند در دوره های متعدد مربیگری آموزش دیده اند.

 

منبع :بیتوته

امید بازدید : 195 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه دوومیدانی

دوومیدانییک ورزش طبیعی است زیرا با رفتار و حرکات طبیعی انسان مطابقت دارد. بنابراین می‌توان گفت دوومیدانی از زمان پیدایش بشر وجود داشته است و اولین اسلحه نسان در برخورد با محیط و خطرهای آن به حساب می‌آمد.

دوومیدانی

بشر اولیه برای دفاع از خود محتاج به فرار کردن بود تا اینکه در محلی خود را مخفی کرده به زندگی خود ادامه دهد. لیکن اشخاصی که ضعیف بوده و قدرت دویدن نداشتند بدون شک طعمه حیوانات قرار می‌گرفتند.

بدین جهت پدرها بچه‌های خود را تشویق به دویدن کرده و به آنها طرز فرار از مقابل حیوانات را می‌آموختند چرا که دویدن، حد فاصل بین زندگی و مرگ برای آنها بود.

انسانهای اولیه ضمن دویدن و فرار، برای عبور از موانع طبیعی از جهیدن و پریدن استفاده می‌کردند و اگر لازم می‌شد که بین آنها و حیوانات مبارزه‌ای صورت گیرد از پرتاب سنگ یا دیگر اشیا کمک می‌گرفتند این کار معمولاً زمانی انجام می‌گرفت که انسان از فرار کردن خسته و کوفته می‌شد.

در تنگنای مرگ و زندگی، انسان مجبور بود از قدرت بازو و پنجه و عضلات خود هم حداکثر استفاده را نماید. به این ترتیب انسان اولیه پی برد که اگر تندتر بدود، بیشتر بپرد و محکم‌تر پرتاب کند، بهتر خواهد توانست با مشکلات و خطرات پیرامون خود مبارزه کند.

از بین ملتهای دنیای باستان فقط یونان بود که با عشق و علاقه، مردان غیور و با شهامت خود را به بهترین شکل، تشویق می‌کرد. در یونان باستان به مردانی که بهتر دویده و شی‌ای را بیشتر پرتاب کرده و از مرتفع‌ترین محل می‌پریدند به چشم عظمت نگاه می‌کردند و برای آنها احترام و افتخار زیادی قائل بودند. اما نکته مجهول برای همه دانشمندان علم ورزش این است که به چه علت قهرمانان پرتاب دیسک در مرتبه اول قرار می‌گرفتند و ورزشکاران دیگر در درجه دوم اهمیت قرار داشتند.

در اساطیر یونان باستان، به موجودی پرشور و شر به نام «مرکور» بر می‌خوریم. این موجود افسانه‌ای، جوانی است بلند بالا و سرشار از شادمانی و حرکت و حرارت. او در دو طرف کلاه و مچ پای خود بالهایی کوچک دارد و با همین بالها و گامهای تیز و چابک، سفرهای بسیار پرماجرایی را در کوهها و جنگله و سرزمینهای مختلف انجام می‌دهد. وجود چنین اسطوره‌ای حکایت از علاقه و توجه مردم به تیزپایی، چابکی و دویدن دارد.

در دوران امپراطوری روم باستان، لژیونرها (سربازان عضو ارتش) با پرداختن به انواع دوها و پرتاب‌ها، خود را برای مسابقات شمشیرزنی و نبردهای تن به تن آماده می‌کردند.

در مصر باستان نیز، نوعی ورزش «دومیدانی» شامل دویدنهای انفرادی و جمعی اجرا می‌شد.در ایرلند ورزش میدانی به نام «تیل‌تین» (tailtean) رایج است که پیشینه‌ای چندهزار ساله دارد.

دوومیدانی

المپیک باستان

المپیک باستان اولین اجرای سازمان یافته و قانون‌دار دوومیدانی بود. این بازیها از سال 776 قبل از میلاد آغاز شد و 12 قرن ادامه داشت.

دوومیدانی در المپیک باستان در رأس دیگر ورزشها قرار داشت. مسابقه دو با شرکت دوندگان چابک به مسافت یک اِستاد (182 متر) انجام می‌شد. واژه استادیوم از این کلمه گرفته شد.

در این دوره حتی دویدن با یک پا هم وجود داشته و از آنجا که بشر اسلحه‌ای به نام نیزه اختراع کرده بود و در جنگ از آن استفاده فراوانی می‌کرد، پرتاب نیزه هم به عنوان ورزش شناخته شد. در المپیادها دو نوع مسابقه با نیزه وجود داشت: یکی پرتاب نیزه و دیگری نبرد با نیزه توأم با شمشیربازی.

«کوروبوس» احتمالاً اولین قهرمان رسمی دو در نخستین المپیک باستانی بوده است. بنا به مدارک تاریخی، پرش طول در چهارمین دوره به مواد مسابقه اضافه شد و کرونوس از کشور اسپارتا نخستین رکورددار این ماده بود که حدود 7 متر پرید. در دوره‌های بعدی رشته‌های دیگر مانند پرتاب وزنه و پرتاب دیسک به فهرست مسابقات دوومیدانی اضافه شد. یونانیها، برای پرتاب دیسک از یک صفحه مدور فلزی استفاده می‌کردند که آن را هاترس (HATTERES) می‌نامیدند.

بازیهای المپیک در قرن چهارم میلادی به دستور امپراطور روم تئودوزیوس اول تعطیل شد و همزمان مسابقات دوومیدانی هم از رونق افتاد. از آن زمان تا زنده شدن دوباره المپیک شکلهایی از انواع دوها و پرشها و پرتاب‌ها در اقوام و ملل دنیا دیده شده که بیشتر به خاطر آماده شدن جنگجویان و سربازان بوده است.

در قرن دوازدهم میلادی، مسابقات میدانی و مخصوصاً دو در انگلستان رواج یافت. این رواج در اواخر قرن پانزدهم و اوایل قرن شانزدهم شدت یافت و به ورزش اول جامعه تبدیل شد. علت این شکوفایی علاقه هنری هشتم پادشاه انگلستان بود که خود مهارت فراوانی در پرتاب چکش داشت.

در قرن 17 و 18 میلادی، در انگلستان نوعی شرط‌بندی مرسوم شد که در آن دوندگان با هم شرط می‌بستند و انبوه مردم به تماشا می‌ایستادند.

در سالهای 1820 تا 1860 دوومیدانی به دانشگاه‌ها و مدارس انگلستان راه یافته بود و دانشجویان علاقه فراوانی به این ورزش پیدا کرده بودند.

در سال 1849 ارتش انگلستان یک مسابقه بزرگ برای اهمیت دادن به دو و جلب توجه نظامیان به آن ترتیب داد و علاوه بر این، دوهای سرعت و استقامت را جزء دروس رسمی دانشکده افسری قرار داد.

در سال 1866 اولین باشگاه دوندگان با نام «کلوپ اتلتیک آماتور» در لندن تاسیس شد و بعد از آن باشگاه‌ها و کلوپهای دیگری به وجود آمدند.

بعد از انگلستان، دومین کشوری که دوومیدانی در آن رونق بسیار یافت آمریک بود. اولین باشگاه دوومیدانی آمریکا «کلوپ اتلتیک نیویورک» بود که در سال 1868 تاسیس شد.

در اولین دوره المپیک نوین در سال 1896 دوومیدانی در ردیف مهم‌ترین رشته های ورزشی بازیها قرار داشت.

در هفدهم ژوییه 1912 کنگره‌ای در سوئد با حضور نمایندگان سازمانهای دوومیدانی کشورهای بلژیک، اتریش، کانادا، شیلی، دانمارک، مصر، فنلاند، آلمان، انگلستان، یونان، مجارستان، نروژ، شوروی، آمریکا، سوئد و استرالی برپا شد و برای ایجاد یک سازمان بین‌المللی دومیدانی مشورت کردند. این سازمان، سرانجام در ماه اوت سال 1913 با نام «فدراسیون بین‌المللی دوومیدانی» تأسیس شد. فعالیت‌های این سازمان باعث شد که این ورزش در سراسر دنیا گسترش یابد. در حال حاضر تقریباً هیچ کشوری نیست که عضو فدراسیون دوومیدانی نباشد و از قوانین آن پیروی نکند.

منبع :بیتوته
امید بازدید : 185 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه ورزش هندبال

هومر» تاریخ نویس مشهور یونان در کتاب معروف خود اودیسه، از ورزش هندبال با نام «اورانیا» یاد کرده است. نقش های مربوط به این بازی که در سال 600 قبل از میلاد روی یکی از دیوارهای آتن حجاری شده بود، در سال 1926 کشف شد.

هندبال

در قرن های شانزدهم و هفدهم میلادی، زنان دربار و شوالیه ها به این بازی که تغییر مختصری یافته بود می پرداختند و شاعران وقت، آن را اولین بازی تابستانی نام نهاده بودند.

در سال 1890، کنرادکخ که یک معلم ورزش آلمانی بود، هندبال را به صورت جدیدتری با نام «رافابال اشپیل» معرفی کرد که آن را به صورت هندبال یازده نفری بازی می کردند که شباهت زیادی به یکی از بازی های محلی چکسلواکی به نام «هازنا» داشت.

پس از جنگ جهانی اول، «هرمان» رئیس فدراسیون هندبال آلمان برای گسترش و تحکیم این ورزش تلاش فراوانی کرد. دکتر «کارل شلنز» استاد دانشسرای عالی تربیت بدنی و ورزش برلین که او را پدر هندبال نامیده اند، در سال 1920 مقررات این ورزش را تدوین کرد و آن را در کلاسهای خود به اجرا درآورد. پس از او شاگردانش موجبات گسترش این ورزش را در سراسر آلمان فراهم آوردند.

در کشورهای شمال اروپا به دلیل سردی هوا، برای اجرای این ورزش در سالن، شکل تازه ای به آن داده شد که این امر باعث پیدایش هندبال هفت نفره امروزی شد. این ورزش بین سال های 1904 تا 1920 تحت تأثیر بعضی قوانین فوتبال بود و در این دوران توسعه فراوانی در اروپا یافت. تا سال 1928 از نظر تشکیلات بین المللی، هندبال جزو فدراسیون بین المللی دوومیدانی محسوب می شد اما به دلیل اهمیت هندبال، این فدراسیون در هشتمین کنگره خود که در سال 1926 برگزار شد، کمیسیونی برای مستقل کردن آن به وجود آورد.

هندبال

سرانجام در ماه اوت 1928 فدراسیون بین المللی هندبال با عضویت یازده کشور در آمستردام تشکیل شد. در همان سال اولین بازی نمایشی هندبال در آمستردام انجام شد و در سال 1931 کمیته بین المللی المپیک اجازه داد که هندبال به جمع بازیهای المپیک بپیوندد. در خلال سالهای 1928 تا 1934 فدراسیون بین المللی هندبال گسترش بسیاری یافت و توانست بیش از 25 کشور را به عضویت بپذیرد.

سرانجام اولین بازیهای بزرگ و رسمی هندبال در المپیک 1936 برلین در رشته هندبال یازده نفره مردان انجام یافت که کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند. در سال 1938 به مناسبت دهمین سال تأسیس فدراسیون بین المللی هندبال، اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در رشته های هندبال یازده نفره و هفت نفره با شرکت کشورهای آلمان، دانمارک، هلند، مجارستان، لوکزامبورگ، لهستان، سوئد، سوئیس و چکسلواکی در کشور آلمان انجام شد که در هر دو رشته آلمان به مقام قهرمانی رسید.

هندبال

با وقوع جنگ جهانی دوم فدراسیون قدیمی هندبال منحل شد تا اینکه در ماه ژوئیه 1946 با پیگیری کشورهای فرانسه و سوئد و با شرکت کشورهای دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، لهستان و سوئیس کنگره ای در کپنهاک تشکیل گردید که به ایجاد فدراسیون بین المللی هندبال انجامید. در سال 1950 محل این فدراسیون به سوئیس منتقل شد.

در سال 1952 دومین دوره مسابقات جهانی هندبال یازده نفره در سوئیس برگزار شد که کشورهای آلمان، سوئد، سوئیس، اتریش، دانمارک، هلند، فرانسه و اسپانیا به ترتیب مقام های اول تا هشتم را کسب کردند. در سال 1954 مسابقات جهانی هندبال هفت نفره در سوئد برگزار شد و کشور میزبان به مقام قهرمانی رسید و آلمان شرقی و چکسلواکی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

در سال 1956 مسابقات جهانی هندبال یازده نفره بانوان در آلمان برگزار شد که کشورهای رومانی، آلمان و مجارستان به مقام های اول تا سوم دست یافتند. سال بعد، این مسابقات در رشته هندبال هفت نفره در یوگسلاوی برگزار شد و کشورهای سوئد، چکسلواکی و آلمان شرقی مقام های اول تا سوم را کسب نمودند. مسابقات هندبال سالنی (هفت نفره) از سال 1972 بار دیگر در جمع رقابت های بازیهای المپیک قرار گرفت.

امید بازدید : 797 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه ورزش کشتی درایران

 

 

تاریخچه ورزش کشتی در ایران در دوران صفویه و زندیه، کشتی و ورزش باستانی و پهلوانی رونق بی‌سابقه‌ای در ایران یافت به طوری که در هر شهر صدها پهلوان بنام وجود داشته است. در دواران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین‌ شاه برای اولین بار شخصی به نام صاحب الدوله مأمور توسعه کار ورزش کشتی شد و به زودی کشتی چنان رواج پیدا نمود که در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میادین شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند.

 

مسابقات کشتی پهوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت نیز از همین ایام آغاز شد و بعدها به صورت یک سنت جاری همه ساله درآمد. برای انتخاب پهلوان پایتخت رسم براین بودکه پهلوانان را در روز مشخصی مصادف با یک روز از عید یا یک روز تعطیل در میدانی جمع می‌کردند و کشتی گرفتن و اجرای مراسم را برپا می‌نمودند و سرآمد پهلوانان را به عنوان «پهلوان پایتخت» معرفی می‌نمودند.

 

آقا محمد صادق بلورفروش، ابراهیم یزدی معروف به یزدی بزرگ،‌پهلوان اکبر خراسانی، حسین یوزباشی، سیدحسن رزاز، سیداسماعیل کالسکه ساز و ... از کشتی‌گیران و پهلوانان معروف آن زمان بودند. از زمان رضا شاه زورخانه با فرهنگ جدید رونق بیشتری گرفت و در کنار زورخانه‌ها، باشگاهها و ورزشگاهها هم شکل گرفتند. با تأسیس اداره تربیت بدنی و اجباری شدن ورزش در مدارس و پادگان‌های نظامی، جوانان کشتی‌گیر از زورخانه‌ها روی به میدان‌های ورزش نهادند و با اصول جدید و تحت تعلیم پهلوانان و مربیان قدیم و جدید به تمرین پرداختند.

 

مسابقات کشتی تا سال ۱۳۱۸ به صورت پهلوانی با رسم و رسوم خاص ایرانی ادامه داشت، اما از این سال به بعد با مطرح شدن مقررات بین‌الملل، تغییر و تحولاتی در شیوه‌ کشتی گرفتن وطرز لباس پوشیدن کشتی‌ گیران پدیدار گشت. ورزش کشتی با شرایط و خصوصیات و قوانین خاص هر ناحیه و منطقه از کشور انجام می‌شد و قواعد و آداب و رسوم محلی هر منطقه در این رشته ورزشی تأثیر فراوانی داشته است. از مشهورترین کشتی‌های مناطق ایران می‌توان به کشتی‌های زیر اشاره کرد:

 

ورزش کشتی

 

۱) کشتی لوچو: از ورزش های محبوب روستاهای مازندران است و چون جایزه کشتی‌گیران را بر نوک یک چوب در وسط میدان آویزان می‌کنند به آن لوچو گویند. جایزه؛ قواره پارچه، شال و ترمه و گاهی گاو یا گوسفند است که به همان چوب وسط میدان بسته می‌شود.

 

۲) کشتی با چوخه: این کشتی در سراسر خراسان به ویژه قوچان، فریمان و اسفراین، رواج دارد و در فضای آزاد به اجرا در می‌آید.

 

۳) کشتی گیله مردی: این کشتی چند صد سال است که در استان گیلان رواج دارد. در این کشتی هر جای بدن حریف با زمین تماس پیدا کند شکست خورده است. در این کشتی، علاوه بر کشتی گرفتن، ضربات با مشت نیز وجود دارد و کشتی گیران گیله مرد تنها یک شلوار تنگ استفاده می کنند و جایزه آن گاو، گوسفند، پارچه و... است و بعد از افتادن حریف، برنده به طرف تماشاچیان می‌رود و با پریدن به بالا از تماشاچیان طلب پاداش می کند.

 

۴) کشتی زوران پاتوله در کردستان

 

۵) کشتی لری در لرستان

 

ورزش کشتی

 

۶) کشتی جنگ (یا زوران) در منطقه الیگودرز

 

۷) کشتی بغل به بغل در قزوین

 

۸) کشتی آشیرما در آذربایجان شرقی

 

۹) کشتی گرش در مناطق ترکمن نشین


۱۰) کشتی عربی در میان ایلات و عشایر خوزستان

 

۱۱) کشتی کمربندی در اصفهان

 

۱۲) کشتی لشکرکشی در یزد

 

۱۳) کشتی کج گردان در سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهای شهرستان زابل

 

۱۴) کشتی دسته بغل در استان فارس یه ویژه منطقه ارسنجان

 

ورزش کشتی

 

همگی این کشتی های محلی زمینه‌ساز این ورزش است که در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانیده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است. در سال ۱۳۱۷ حمید محمودپور که دارای تحصیلات عالی تربیت بدنی از دانشگاه ترکیه بود به تعلیم کشتی در ایران پرداخت. وی اولین تشک کشتی ازجنس اسفنج را در دانشسرای تربیت بدنی واقع در دروازه دولت تهران پهن نمود و فنون کشتی آزاد و فرنگی را آموزش داد.

 

در زمان‌های گذشته تشک کشتی وجود نداشته و به جز گود زورخانه، ‌کشتی روی زمین و خاک نرمی که روی آن می‌پاشیدند انجام می‌گرفت. محمودپور قبل از اینکه از تشک کشتی استفاده کند در ورزشگاه امجدیه روی چاله پرش ارتفاع برزنت می‌انداخت و فنون کشتی کلاسیک را آموزش می‌داد. در سال ۱۳۱۸ اولین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. نخستین باشگاه کشتی، باشگاه سلیمان خان پایین خیابان شاهپور سابق بود.

 

اولین تیم کشتی خارجی، ترکیه بود که در سال ۱۳۲۶ به ایران آمد. نخستین حضور بین المللی کشتی ایران در المپیک ۱۹۴۸ بود که مرحوم منصور رئیسی به مقام چهارم رسید. با آشنایی بیشتر کشتی‌گیران با فنون کشتی، افتخارات زیادی نصیب کشتی ایران شد و بسیاری از قهرمانان ایران بر سکوهای جهانی قرار گرفتند. عبدالله موحد، غلامرضا تختی، ابراهیم جوادی، امامعلی حبیبی، منصور مهدیزاده، محمد ابراهیم سیف‌پور، رسول خادم و.... از قهرمانان بنام جهان کشتی بودندکه افتخارات فراوانی در مسابقات المپیک و جهانی برای ورزش ایران به دست آوردند.

 منبع:بیتوته

امید بازدید : 196 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


اولین ها در تاریخ المپیک

 

تاریخ المپیک,اولین ها در تاریخ المپیک

 

المپیک لندن با حضور شرکت کننده های بسیاری از سراسر دنیا آغاز به کار کرد. با توجه به آغاز این رویداد ورزشی لازم است تا نگاهی داشته باشیم به اولین ها در تاریخ چندصدساله این مسابقات:

● اولین المپیک

بسیاری از شما می دانید که ریشه این مسابقات در یونان است و اولین المپیک نیز در دشت های منطقه المپیا در یونان برگزارشد. بسیاری از مورخان تاریخ اولین بازی ها را به سال ۷۷۶ قبل از میلاد برمی گردانند. در آن زمان تنها یونانی ها در این مسابقات شرکت داشتند و البته تعداد رشته هایی که در آن به رقابت می پرداختند نیز کمتر از این بوده است. اولین رشته هایی که دراین مسابقات وجود داشته است دوومیدانی و کشتی بوده اند.

● اولین دوره مسابقات مدرن

اولین دوره از مسابقات مدرن درسال ۱۸۹۶ و در آتن یونان برگزار شد. اولین مسابقه در این دوره از رقابتها دو ۱۰۰متر و اولین قهرمان این دوره از مسابقات نیز جمیز برندن از آمریکا بود. همچنین این مسابقات اولین دوره از مسابقه هایی بود که در آن دو برادر مدال های طلا را دریافت می کردند. جان و سامر پین در این دوره از مسابقات توانستند مدال بازی های تیراندازی را از آن خودشان کنند.

● اولین شرکت کننده سیاه پوست

کنستانتین هنری کوئیز اولین شرکت کننده سیاه پوست در مسابقات المپیک بود. او در المپیک سال ۱۹۰۰برای تیم فرانسه به میدان رفت و البته نتوانست مدالی را کسب کند. البته اولین سیاه پوستی که توانست مدال طلا را کسب کند آبه یه آکیلا بود که در رشته دو ماراتن این مدال را بدست آورد. او تمام این مسابقات را پابرهنه دویده بود.

● اولین مسابقات تیمی

در مسابقات سال ۱۹۰۰برای اولین بار تیم ها به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این مسابقات که رشته فوتبال نیز به آن اضافه شد تیم های متفاوت از چندین کشور مختلف حضور داشتند که تیم های انگلیس، فرانسه و بلژیک توانستند مدال های طلا، نقره و برنز را به ترتیب کسب کنند.

● اولین مسابقات با حضور ۵ قاره

مسابقات سال ۱۹۱۲درکشور سوئد برگزارشد و در آن سال وقتی ژاپن توانست به مسابقات راه پیدا کند از هر ۵ قاره کشوری حضور داشت. البته در این مسابقات اولین اتفاق ناگوار نیز رخ داد. فرانچسکو لازارو بعد از اینکه ۲۹کیلومتر دویده بود بر اثر مشکلات قلبی از ادامه مسابقه جا ماند و فردای آن روز نیز از دنیا رفت.

● اولین استفاده از تلویزیون

در المپیک سال ۱۹۳۶ در برلین نازی برای اولین بار مسابقات فیلم برداری شد و در صفحه های نمایش بسیار بزرگ در سراسر برلین به نمایش گذاشته شد. البته درسال ۱۹۴۶ انگلیسی ها نیز این کار را انجام دادند و مسابقات را در سراسر کشورشان به نمایش گذاشتند. اما اولین دوره مسابقاتی که به صورت جهانی نمایش داده شد مسابقات سال ۱۹۶۰ در رم بود.

منبع:روزنامه کیهان 

امید بازدید : 200 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


همه چیز در مورد المپیک 2012 لندن

 

 

همه چیز در مورد مسابقات المپیک 2012 لندن


مسابقات تابستانه المپیک 2012 لندن که رسما به عنوان المپیاد XXX شناخته می شود، از 27 جولای تا 12 اوت 2012 در شهر لندن واقع در انگلستان برگزار می شود.

 

المپیک 2012 لندن

 


در مزایده ای که در سال 2005 توسط قهرمان سابق المپیک، سباستین کوئه برگزار شد لندن به عنوان میزبان مسابقات المپیک 2012 از بین رقبای خود که شهرهای مسکو، نیویورک سیتی، مادرید و پاریس بودند، انتخاب شد. دو شهر لندن و پاریس که با از بررسی های انجام شده پس از داوطلبی در سال 2003، دارای بهترین شرایط برای برگزاری مسابقات المپیک 2012 معرفی شدند، به شدت با هم در رقابت بودند که در نهایت در رای گیری نهایی در سال 2005، لندن با 54 رای بر رقیبش با 50 رای غالب شد.

با این انتخاب، لندن به تنها شهری که تا به حال سه بار به طور رسمی میزبان مسابقات المپیک مدرن بوده است تبدیل شد. (لندن در سالهای 1908 و 1948 هم میزبان مسابقات المپیک بوده است.)

 

محل برگزاری المپیک 2012

مکان اصلی برگزاری مسابقات المپیک 2012 لندن، پارک المپیک با 200 هکتار زمین است که در محلی که قبلا یک پایگاه صنعتی بوده در شرق لندن بازسازی شده است. بعد از اعلام نتایج برای میزبانی المپیک 2012، بازسازی ها و آماده سازی های شهر لندن برای برگزاری مسابقات المپیک 2012 آغاز شد. بیشتر مکان های مسابقات در لندن بزرگ واقع شده است که به سه منطقه تقسیم شد: منطقه المپیک، منطقه رودخانه و منطقه مرکزی. اما علاوه بر اینها، بعضی مسابقات به ناچار در قسمت هایی خارج از مرزهای لندن بزرگ برگزار می شود، مثل مسابقات قایقرانی که در جزیره پورتلند واقع در دورست در 200 کیلومتری جنوب غربی پارک المپیک برگزار خواهد شد. کار روی پارک المپیک در دسامبر سال 2006 آغاز شد.

 

المپیک 2012 لندن


پارک المپیک لندن در جولای 2011

 

حمل و نقل

ارتقا و بهینه سازی سیستم حمل و نقل شهر لندن که در زمان رای گیری و بررسی های اولیه امتیاز ضعیفی آورده بود نیز جزء برنامه های آماده سازی شهر برای برگزاری مسابقات المپیک 2012 بوده است، که شامل وسیع تر کردن مسیرها، ایجاد خط قطار سریع ویژه مسابقات المپیک (جاولین)، ساخت مسیرهای جدید، بازسازی مسیرهای قبلی و ... می شود.

 

المپیک 2012 لندن

 

جاولین ویژه مسابقات المپیک 2012 - لندن


همچنین برای متصل کردن مکانهای مختلف برگزاری مسابقات المپیک 2012 لندن، سیستم حمل و نقل کابلی (مثل تله کابین) با ارتفاع بیش از 50 متر تعبیه شده که از روی رودخانه نیز عبور می کند. این سیستم قابلیت جابجایی 2500 نفر در ساعت را دارد و در هر 30 ثانیه یک کابین می تواند حرکت کند. برنامه کلی حمل و نقل این است که 80% ورزشکاران بتوانند در عرض 20 دقیقه به محل برگزاری مسابقه خودشان برسند و 93% در عرض 30 دقیقه به محل خود رسیده باشند. پارک المپیک به ده خط ریلی مجهز شده است که ظرفیت جابجایی آنها با هم، 240000 مسافر در ساعت است.

 

بودجه لازم برای برگزاری مسابقات المپیک 2012

با اینکه هزینه های برگزاری مسابقات المپیک 2012 لندن توسط بخش خصوصی پرداخت می شود، اما هزینه ساخت و سازها و آماده سازی شهر از منابع عمومی تامین می گردد. هزینه برگزاری مسابقات حدود 2 میلیارد دلار گزارش شده است که توسط اسپانسرها، تجارت،  فروش بلیط و حق پخش برنامه ها تامین می شود.

 

لوگوی مسابقات المپیک 2012 لندن

لوگوی مسابقات المپیک 2012 و پارالمپیک برای اولین بار در مسابقات سال 2012 با هم یکی است. این لوگو عدد 2012 را به تصویر کشیده که روی 2 اول آن کلمه لندن (London) و روی عدد صفر آن هم حلقه های المپیک حک شده است.

 

 

المپیک 2012 لندن

 

 

مدال های المپیک 2012 لندن

در کل تعداد 4700 مدال برای مسابقات المپیک و پارلمپیک 2012 لندن در نظر گرفته شده است.مدالهای المپیک 2012 لندن  که توسط دیوید واتکینز طراحی شده، 375 تا 400 گرم وزن و 7 میلی متر قطر دارد. طرح روی مدالها طبق سنت جدید در یک سمت عکس "نایک"، الهه پیروزی و در سمت دیگر لوگوی مسابقات همراه با یک سری خط که نماد انرژی ورزشکاران است می باشد.

 

المپیک 2012 لندن

 

رونمایی از مدالهای المپیک 2012 لندن


برای تست کردن مجموعه، مسابقات قهرمانی زیادی در طول سالهای 2011 و 2012 در لندن برگزار شده است که اولین آنها مسابقات بسکتبال بود که در محل پارک المپیک برگزار شد.

 

مشعل المپیک 2012 لندن

مشعل المپیک 2012 لندن از 19 می 2012 تا 27 جولای 2012 (قبل از شروع مسابقات) در راه خواهد بود. پیمودن مسیر مشعل المپیک از یونان تا لندن 70 روز طول می کشد که 66 مراسم شبانه در پی دارد، از شش جزیره عبور می کند، و این مشعل توسط حدودا 8000 نفر در قسمتی از مسیر 8000 مایلی حمل می شود.

 

المپیک 2012 لندن

 

 

شروع مسابقات المپیک 2012 لندن

مراسم افتتاحیه مسابقات تابستانه المپیک 2012 لندن در روز 27 جولای 2012 در لندن برگزار خواهد شد.

منبع:irhorseworld

امید بازدید : 205 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه المپیک

 

تاریخچه المپیک

 

تاریخچه المپیک

المپیک چیست؟ ، المپیک در کجا شکل گرفته و چگونه تکامل یافته تا به شکل امروزی در آمده است ؟ پاسخ به تمامی این سوالات را در مقاله زیر بخوانید .

بازی های المپیک به جشنواره های ورزشی گفته می شود که به عقیده تاریخ نویسان اولین بار در یونان باستان انجام می شد و در اواخر قرن 19 میلادی مجدداً احیا شد.

 

در دوره باستان بیشتر جشنها در ابتدا جنبه مذهبی داشتند و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن معبدوی به نام المپیا برگزار می شد.

 المپیا دشتی است واقع در کشور یونان در اروپا که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. شرکت کنندگان مسابقات المپیک تنها مردانی بودند که وقت و ثروت کافی به منظور پرداختن به ورزش را داشتند. این جشنها اغلب پس از پیروزی در جنگ یا در بزرگداشت روزهای تولد و مرگ پادشاهان و بزرگان هر 4 سال یک بار برگزار می شد.

 

تاریخچه المپیک

 

(تصویر متعلق به مجسمه زءوس است که مسابقات المپیک برای ادای احترام به او در صحن مقدس او در المپیا برگذار می شد.)


در ابتدا تنها ورزشکاران غیر حرفه ای حق شرکت در این مسابقات را داشتند اما کم کم پای حرفه ای ها نیز به این عرصه باز شد.

 

بازی های المپیک باستان از سال 776 بیش از میلاد آغاز و تا سال 394 بعد از میلاد ادامه داشت ،در بررسی علل افول بازی های المپیک در دوره باستان می توان گفت که با غلبه رومیان بر یونانیان بازی های المپیک شکوه و جلال گذشته خود را از دست داد و صحنه رقابت های انسانی به کارزارهای خونین و نبرد گلادیاتورها با هم و نبرد انسان با حیوان که همان گاو بازی رایج امروزی است تبدیل شد.


تاریخچه المپیک

 

در دوران باستان تنها مردانی که آزاده زاده می شدند و نه برده، می توانستند در مسابقات المپیک شرکت کنند و دختران مجرد در تاریخی دیگر در ستایش همسر زئوس به مسابقه می پرداختند و بانوان متاهل نیز حق شرکت نداشته و در صورت مخالفت بهای آن را با جان خویش می پرداختند. در ابتدا مسابقات المپیک تنها شامل مسابقه دو بود ولی بعدها کشتی، بوکس و پرش نیز به آن اضافه شد.

 

*شکل گیری المپیک نوین:

از سال 394 بعد از میلاد که بازی های المپیک تعطیل شد تا سال 1896 میلادی این مسابقات به دست فراموشی سپرده شد و المپیا نیز در زلزله ای مهیب کاملاً از بین رفت. پس از این حادثه باستان شناسان به کاوش هائی در آن منطقه پرداختند و پس از تلاش های دولت های کشور فرانسه و یونان و پی گیری های دانشمندی به نام پی یو بارون دوکربرتن در سال 1889 در شهر پاریس کشور فرانسه همایشی تشکیل شد که اساس بازی های المپیک جدید را بنا زد.

در سال 1892 پس از آنکه دولت خواست تا وی را در اجرا و احیای بازی های المپیک بازی کند. برنامه و آئین نامه ی عظیمی را در این مورد به اتحادیه ورزش پاریس ارسال کرد و بلافاصله، خود از طرف دولت فرانسه به ریاست اتحادیه برگزیده شد و برای به دست آوردن پشتیبان به کشورهای اروپائی مسافرت کرد.

در سال 1896 کنگره المپیک تشکیل شد و کویرتن مورد حمایت کشورهای شرکت کننده قرار گرفت در این کنگره قرار شد بازی های المپیک در هر 4 سال یک بار در یکی از کشورهای بزرگ برگزار شود و کمیته ای به نام کمیته بین المللی المپیک به نظارت کامل و دقیق بر بازی ها داشته باشد، تشکیل گردد و این گونه شد که بازی های المپیک در سال 1896 دوباره در آتن از سر گرفته شد.

منبع:yjc.ir

امید بازدید : 174 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)

تاریخچه فوتبال

 

اسناد تاریخی به وضوح نشان می دهند بازی یا نوعی ورزش بدنسازی كه عبارت بود از ضربه زدن به توپ با پا و فرستادن آن به درون توری كوچك ، در قرن دوم و سوم قبل از میلاد در دوران فرمانروایی خاندان « هان » در ارتش چین مرسوم بوده است.همچنین اسنادی مستحكم تر نشان می دهند مرزبندی زمینی برای بازی ضربه به توپ با پا ، در شهر كیوتوی ژاپن اتفاق افتاده است.

 

ورزش فوتبال

 

یونان و روم قدیم نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال كنونی وجود داشته است ، البته هر تیم بیش از 27 بازیكن داشت.به هر حال ذكر دقیق این مطلب كه فوتبال دقیقاً كی و كجا شروع شد امری ناممكن است . اما منطقی است كه بپذیریم بازی با توپ كه مادر ورزش های شكل یافته كنونی است ، بیش از 3000 سال قبل در جایی روی این كره خاكی وجود داشته است.

 

امید بازدید : 271 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (0)


تاریخچه والیبال 1

 

ورزش والیبال

 

والیبال ورزشی پرطرفدار است که در آن تیمها که به‌وسیله یک تور از هم جدا شده‌اند توپی را با زدن ضربه میان دو تیم رد و بدل می‌کنند. هر تیم برای رد کردن توپ به سوی دیگر تور تنها اجازه سه بار ضربه زدن را دارد. به هنگام برخورد توپ به زمین حریف یا در اثر خطای یک تیم، امتیازی به تیم مقابل داده می‌شود. واليبال درسال 1895 ميلادي مطابق باسال 1274 شمسي توسط ويليام .ج . مورگان مدير Y.m.c.a در هوليک ايالت ماساچوست آمريکا ابداع شد. درابتدا اين ورزش مينتونت نام گذاري شده بود ودليل انتخاب اين نام براي همگام نامعلوم بود.

 

تحت تأثير محبوبيت فراوان بسکتبال در بين عامه، مورگان تصميم گرفت براي دانشجويان خود ورزشي را به وجود آورد که بازي ازروي تور انجام گيرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده ازتوئي توپ بسکتبال که به دليل سبکي وزن به دست ها آسيب نمي رساند بازي را شروع کرد. با وجود اينکه به طور آهسته و کند از Y.m.c.a آغاز شد ولي طولي نکشيد که در کليه شهرهاي ماساچوست و نيوانگلاند عموميت يافت.

 

ورزش والیبال

 

دراسپرينگ فيلد، دکتر ت-آهالستيگ با مشاهده بازي، مينتونت را به واليبا ل تغيير نام داد، زيرا قصد اساسي از بازي کردن، فرستادن و برگشت دادن (ردو بدل کردن) توپ از روي تور است که کلمه واليبال در معنا اين نيت را مشخص مي سازد. با اينکه واليبال در آغاز ورزش سالني بود و در محل هاي سرپوشيده بازي آن انجام مي شد و اساسا براي فعاليت هاي سرگرم کننده پيشه وران و تجار اختصاص يافته بود ولي کم کم به زمين هاي روباز کشيده شد و به عنوان يکي از فعاليت هاي جالب توجه تابستاني درآمد و به شدت تعقيب مي شد.

 

در آغاز براي بازي واليبال قوانين خاصي تدوين نشده بود، هر فرد و در هر کشوري به ميل خود و به طريق مختلف با توپ باي مي کردند. رفته رفته واليبال در مناطق و نواحي مختلف جهان گسترش مي يافت. همچنان که هر ابداع يا اختراعي در آغاز با نواقص همراه بوده و به مرور زمان تکميل و رفع نواقص مي شود، واليبال نيز ازاين قاعده مستثني نبود و کم کم قوانين براي اين بازي وضع شد و روش ها و حرکات تکنيکي جايگزين حرکات قبلي گرديد.

ورزش والیبال

 

درسال 1900 پذيرفته شد که امتيازات هر ست بازي 21 پوئن (امتياز) باشد.درسال 1912 سيستم چرخش به تصويب رسيد.درسال 1917 پذيرفته شد که هر ست بازي 15 پوئن (امتياز) باشد.درسال 1918 تعداد بازيکنان هر طرف زمين 6 نقر پيشنهاد شد که مورد قبول عامه قرار گرفت.درسال 1921 موافقت شد که هرتيم با سه ضرب توپ را به طرف ديگر بفرستد.درسال 1923 اندازه زمين بازي 9×18 متر تعيين شد.

 

به مرور در سال هاي بعد، قوانين فراواني براي اين بازي وضع شد و در بسياري از قوانين قبلي نيز تغييراتي حاصل گشت که هنوزهم اين تغييرات (سال2000) ادامه دارد و هر چهار سال يک بار در کنگره بين المللي واليبال تغييراتي در قوانين بازي به تصويب مي رسد و در آخرين کنگره جهاني که درسال 1998 ميلادي (1377 شمسي) هم زمان با برگزاري چهاردهمين دوره مسابقات واليبال جهاني مردان و سيزدهمين دروه زنان در ژاپن برگزار شد با تصويب و تغيير قوانين مانند روش امتياز گيري با برد رالي، امتيازات 25 براي ست هاي اول، دوم، سوم و چهارم و امتيازات 15 براي ست پنجم و همچنين تصويب بازيکن دفاعي ليبرو، به کار بردن روش جديد دگرگوني و هيجان فراواني دربازي واليبال به وجود آورده است.

 

ورزش والیبال

 

اولين کشور خارجي که واليبال را پذيرفت، کشور کانادا و به سال 1900 بود. اساسا نهضت Y.m.c.a (سازمان جوانان مسيحي) در معرفي اين ورزش به ديگر کشورهاي جهان و تعميم آن سهم فراواني دارد. بازي واليبال در پايان سال1900 به هندوستان و در سال هاي 1905 به کوبا، 1909 به پورتريکو، 1910 به فيليپين، 1912 به اوروگوئه، 1913 به چين و 1917 به ژاپن و به تدريج ازسال 1914 به بعد توسط سربازان قواي آمريکا و مستشاران و اشخاص ديگر به کشورهاي اروپائي از قبيل فرانسه، چکسلواکي، لهستان، شوروي و بلغارستان و ساير کشورهاي اروپائي معرفي شد و تعميم يافت. ولي بسبب بيگانه بودن اين ورزش براي اروپائيان درابتدا امر قبول آن به کندي صورت مي پذيرفت.

 

فرانسه، چکسلواکي و لهستان سه کشوري بودند که قبل ازديگران اقدام به تشکيل فدراسيون ملي واليبال در کشور خود نمودند. کشور شوروي که در سال1923 اقدام به تأسيس انجمن ملي واليبال نمود براي پيشرفت و دگرگوني آن فعاليت زيادي به عمل آورد. اصولا شوروي از کشورهائي است که در پيشرفت تکنيک و تاکتيک واليبال و تنظيم قوانين درجهان سهم به سزائي دارد و براي قهرماني در مسابقات است که قدرت بزرگ جهاني به حساب مي آيد. کشورهاي فرانسه، چکسلواکي و لهستان پس از تشکيل فدراسيون ملي مصمم شدند که با کمک کشورهاي ديگر فدراسيون بين المللي را تأسيس نمايند و در سال 1936 بينگام بازي هاي المپيک در برلين آلمان در اين زمينه فعاليت زيادي نمودند ولي با آغاز جنگ بين المللي دوم و طغيان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد.

 

ورزش والیبال

 

به طور کلي تغييرات و پيشرفت واليبال را ميتوان به سه دوره تقسيم نمود، دوره اول ازسال آغاز تا سال 1918، دوره دوم ازسال 1919 تا سال 1946 و دوره سوم از سال 1947 به بعد که تغييرات و پيشرفت اساسي واليبال در دوره سوم صورت پذيرفته است. پس از جنگ بين المللي دوم، فعاليت هاي فراوان براي حرکت جديد به واليبا ل مجددا آغاز شد و اولين مسابقه بين المللي درقاره اروپا بين دو کشور فرانسه و چکسلواکي در شهر پاريس برگزار گرديد. پيگيري براي تأسيس فدراسيون بين المللي واليبال ادامه يافت. مذاکرات بين سه کشور فرانسه، چک و لهستان منتج به موافقت در جهت تشکيل کنگره ويژه براي تأسيس اتحاديه بين المللي واليبال گرديد.

 

 

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت سرورانی که به ما سر زدند این وبلاگ در راستای کمک به هم میهنان گل خودم ساخته شده و و همینطور از اسم این سایت پیداست در خواست های محترم شما را میخواهد موضوع و یا هر مطلبی که میخواهید میتوانید به ما بگوید تا برای خود شما و یا در دید عموم قرار دهیم همینطور خواهشمندیم که در این سایت عضو شوید که ما را در برابر سایت های دیگر محبوب کنید تا مطالب مفیدتری را برایتان ارسال کنیم درخواست های محترم خود را حتما به ما بگویید خیلی خیلی ممنون مدیر سایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • افزایش بازدید پاپ اپ
  • ویکی دانلود ها
  • خرید اینترنتی کارت شارژ
  • دانلود برای همه!
  • مجله ایران من
  • گشت و گذار در وب
  • ناب بلاگ
  • {::با لبخند وارد شوید::}
  • جوک بانک
  • بروزترین مرجه دانلود نرم افزار و بازی
  • سایت خــــــــــفـــــــــــن
  • ๑۩۞۩๑اتاق خلوت دختران๑۩۞۩๑
  • ترفند های کامپیوتر & اخبار تازه دنیای تکنولوژی & هک و هزاران مطلب مختلف ...
  • آبی فان
  • فوق العاده ترین ببین
  • @**خنده بازار (باحال و خفن)**@
  • فروشگاه اینترنتی شایاشاپ
  • عنوان ضد بارسا | antibarca
  • ديدارها
  • زر پاتوق
  • سافت فست |نرم افزار,مالتی مدیا,گرافیک,بازی
  • عكس های بسيار زيبا
  • سرگرمی و چت و آموزش هک وامنیت
  • (معتبرترين فروشگاه اينترنتي در ايران - صبح خريد)
  • بزرگترین وبسایت برنامه نویسی ، طراحی سایت و سورس کد
  • پادشاه دانلود
  • سال سیمو
  • همه چی دانلود
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • جديد ترين و برترين مطالب روز
  • سایت تبادل لینک
  • تبادل لینک
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    ما در نظر داريم محتواي اين سايت رو كاملا عوض كنيم شما محتواي جديد را انتخاب كنيد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 643
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 428
  • بازدید ماه : 1,654
  • بازدید سال : 23,823
  • بازدید کلی : 342,633
  • کدهای اختصاصی

    پیچک