loading...
توبگو
آخرین ارسال های انجمن
امید بازدید : 159 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

مصرف نوشابه باعث خشونت می شود ؟!

 

نوشابه,ضررات نوشابه

 

نوشابه ها قند زیادی دارند و اغلب در برنامه غذایی سالم جایی ندارند. اما به نظر می رسد این همه ماجرا نباشد! محققین می گویند مصرف زیاد نوشابه با رفتارهای خشونت آمیز بیشتر و حتی حمل سلاح همراه است.

 

اگر پیگیر برنامه های غذایی سالم، کم کردن کالری مصرفی روزانه، لاغری و غیره باشید، حتما تا به حال در مورد مضرات نوشابه ها و لزوم کاهش مصرف آن ها بارها و بارها شنیده اید. اما به نظر می رسد نوشابه فقط باعث چاقی و کاهش اشتها برای مصرف غذاهای سالم نمی شود، بلکه آدم هایی عصبانی تر و خشن تر از افراد می سازد! مطالعات جدید چنین عنوان می کنند که نوجوانانی که از نوشابه استفاده می کنند، در مقایسه با هم سالانشان که کم تر نوشابه می نوشند، بیشتر وارد دعوا می شوند و بیشتر پیش می آید که سلاح با خود حمل می کنند.

 

محققین نتوانسته اند مستقیما ثابت کنند که نوشابه باعث این رفتار خشونت آمیز است. با این حال، این مطالعه یکی دیگر از مطالعات فراوان و در حال گسترشی است که نشان می دهند تغذیه می تواند روی رفتار ما موثر باشد.

امید بازدید : 176 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


کشف راز زندگی تا ۱۰۰سالگی

 

علت 100 ساله شدن , رازهای زندگی سالم

 

 

تحقیقات جدید محققان راز زندگی ۱۰۰ ساله را فاش کرده است، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه اجتماعی تر و خوش بین‌تر باشید بیشتر زندگی می‌کنید.

 

محققان در نتایج تحقیقات جدید خود نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی چون اجتماعی بودن، خوش بین بودن، آسان گرفتن امور زندگی، لذت از خنده و فعال بودن در فعالیتهای مختلف می تواند نقش مهمی در طول عمل داشته باشد.

 

نیر بارزالی از کالج پزشکی آلبرت انیشتین طی بیانیه ای گفت: وقتی کار کردن با افراد صدساله را آغاز کردم فکر کردم که باید زمان طولانی را در مسیر این تحقیق سپری کنیم چرا که آنها افرادی بدخلق هستند، اما وقتی شخصیتهای ۲۴۳ نفر از افرادی را که ۱۰۰ سال سن داشتند را بررسی کردیم به ویژگیهایی رسیدیم که به طور واضح نشان دهنده رویکرد مثبت آنها نسبت به زندگی بود.

 

این تحقیق بخشی از پروژه طول عمر ژنها در کالج پزشکی آلبرت انیشتین است که دربرگیرنده ۵۰۰ نفر ۹۵ ساله و پیتر و ۷۰۰ نفر از فرزندان آنها است. در این تحقیق ژن این افراد مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که چرا برخی از آنها از طول عمر برخوردارند و برخی دیگر خیر.

 

تحقیقات پیشین از این جمعیت سایر علل ژنتیکی از طول عمر این افراد را نشان داده است که در آن میان می توان به مکانیسمهای ترمیم سلولی اشاره کرد. تحقیق دیگری به این نتیجه رسیده است که صدساله ها الزاما از نظر عادات بهداشتی با سایرین تفاوتی ندارد.

 

این درحالی است که تحقیقات جدید نشان می دهد سطح خجالتی بودن افراد یا رویکردهای باز آنها به تجربیات تازه از مکانیسمهای ژنتیکی نشأت می گیرد که از سوی دیگر بر میزان سلامتی آنها نیز تأثیر گذار است.

 

از این رو، نیر بارزالی و همکاران وی سنجش کوتاهی از شخصیت این افراد داشتند و در این میان ۲۴۳ نفر از صدساله ها را بررسی کردند، گروهی که متوسط سن آنها ۹۷٫۶ سال بود و ۷۵ درصد آنها را زنان تشکیل داده بودند.

 

نیر بارزالی درباره این گروه گفت: اکثر آنها افرادی اجتماعی، خوش بین و آسان گیر هستند، آنها خنده را بخش مهم زندگی می دانند و سهم مهمی در شبکه های اجتماعی دارند. آنها احساسات خود را آزادانه بیان می کنند.

 

علاوه بر این موارد در تحقیقی از گروه صدساله ها مشخص شد که این افراد شخصیت عصبی ندارند و در مقایسه با سایر گروه ها بسیار باوجدان و وظیفه شناس هستند.

 

براساس گزارش دیسکاوری، بارزالی تصریح کرد: برخی از شواهد نشان می دهد که شخصیت می تواند بین سن ۷۰ تا ۱۰۰ سالگی تغییر کند، بنابراین ما نمی دانیم که آیا صدساله هایی که در این تحقیق شرکت کردند در تمام دوران زندگی خود چنین شخصیتی داشته اند یا نه اما نتایج همچنین نشان می دهد ابعاد ژنتیکی شخصیت می تواند نقش مهمی در داشتن طول عمر استثنائی و سلامتی داشته باشد.

 

 

منبع : shadine

امید بازدید : 461 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)



دانشمندان هندی گیاه ضد پیری کشف کردند

گیاه ضد پیری, دانشمندان هندی, شهر دارمسالا

دانشمندان شهر دارمسالا، ایالت هیماچال پرداش هندوستان یک گیاه سبز از ارتفاعات هیمالیا کشف کرده اند که آنزیمی تولید می کند که می‌توان از آن به عنوان عامل ضد پیری استفاده کرد.

دانشمندان موسسه فناوری منابع زیستی و همیالیا این گیاه را با نام Potentilla Atrosanguinea از ارتفاعات هیمالیا نزدیک گردنه هیماچال پرداش کشف کرده اند که سوپر اکسید دیسموتاس، آنزیم مورد نیاز برای پاک کردن  Super Oxide Radical را در سلولهای گیاهی و حیوانی تولید می کند و مانند یک عامل ضد پیری عمل می کند.

دکتر پارامویر سنگ آهوجا مدیر این موسسه اظهار داشت: این آنزیم می تواند در محصولات پزشکی و دارویی، آرایشی، غذایی و گیاهی به کار برود.

وی یادآور شد که دانشمندان این موسسه به ریاست دکتر سانجی کوما روی یک دهه و نیم روی این پروژه کار کردند و در نهایت موفق شدند که ژن این آنزیم را ایزوله کرده و از طریق یک فرآیند آن را تخمیر کنند.

دانشمندان این گونه از گیاه را در هیمالیا و در ارتفاع 4500 متری کشف کرده اند و تحقیقات را روی آن آغاز کردند چرا که به رغم سرمای شدید این منطقه و حتی دمای بالا و نور شدید این گیاه همچنان رشد می کند.

دکتر سانجی کومار محقق ارشد بخش بیوتکنولوژی این موسسه اظهار داشت: این آنزیم در تمام گیاهان، حیوانات و انسانها وجود دارد اما این گیاه ارتباط قوی میان این آنزیم و مسمومیت با اکسیژن ناشی از استرس اکسیدیته در ارگانیزم زنده ایجاد می کند.

وی اظهار داشت که دانشمندان استفاده از این آنزیم را برای ارتقا عمر میوه ها مورد آزمایش قرار داده اند و نتایج مثبتی گرفته اند. اکنون این آزمایشها روی سیستمهای حیوانی انجام می شود تا نتیجه ضد پیری آن مشاهده شود این آنزیم می تواند به طول عمر سلولهای اندامی نیز کمک کند یا خیر.

این گیاه همچنین می تواند برای درمان آسم، روماتوئید آرتروز، درمان بافتهای زخمی یا سوخته و قرنیه به کار رود.

براساس اظهارات دکتر سانجی از این گیاه می توان در تولید انواع کرمها، لوسیونها، شامپوها و همچنین در فرآیندهای ذخیره سازی مواد غذایی فرآوری نشده و حفاظت از گیاهان در برابر شرایطی چون خشکی و گرمای شدید بهره گرفت.

منبع:konjkav

امید بازدید : 190 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


کشف سیاره جدید برای زندگی انسان ها

 

چند کلمه کلیدی

 

ستاره‌شناسان سیاره‌ای را که شرایط زندگی در آن وجود دارد، کشف کردند .

 

دانشمندان اعلام کردند که به تازگی سیاره‌ای را در خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند که دمای این سیاره نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است و دمای آن برای زیستن مناسب است.

 

محققان دابشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که این سیاره با نام «Gliese 581» سه برابر سیاره ما زمین است.

 

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ “کک ” در هاوایی در طی ۱۱ سال مطالعه موفق به کشف این سیاره شده‌اند.

 

نتایج این تحقیقات که در مجله اخترشناسی منتشر شده است نشان می‌دهد که سیاره «Gliese 581» حدود ۲۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

هر سال نوری معادل مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند، نور در هر ثانیه ۳۰۰ هزار کیلومتر (۱۸۶ هزار مایل) است.

 

ووگات یکی از محققان این پروژه تحقیقاتی گفت: حدود ۵۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی وجود دارد و امکان وجود سیاره‌هایی مشابه این سیاره وجود دارد.

 

منبع : nazfun

امید بازدید : 139 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

كشف داروی جدید ام اس

 

 

 

کشف علمی , کشف دارو

 

 

این تحقیق كه در دانشكده دارو دانشگاه واشنگتن لوئیس انجام شده است، بدین علت با اهمیت است كه پزشكان معتقدند در این بیماری به علت مسیریابی غلط گلبول های سفید، سلول ها داخل مغز شده و به «میلین»، غشای دور سلولی كه نقش محافظتی دارد، آسیب می رسانند.

 

 

دیدگاه های جدید درباره چگونگی هدایت گلبول های سفید، این پیشرفت را برای محققان ممكن كرده است. آنان یك داروی ضد سرطان را از یك شركت دارویی دریافت كردند تا بتوانند این فرضیه خود را بیازمایند.

 

 

دكتر رابین كلین، متخصص ایمن شناسی در مورد نتایج این بررسی می گوید: نتایج بسیار چشمگیر بود، زیرا ما به این نتیجه رسیدیم كه این دارو می تواند تركیب موثری برای درمان MS باشد. سلول های آسیب دیده دیگر نمی توانستند به مغز دسترسی داشته باشند و موش هایی كه بالاترین میزان این دارو را دریافت كرده بودند، از این بیماری محافظت شدند. این داروی ضد سرطانی حال برای تبدیل شدن به دارو در فاز یك قرار دارد. كلین و همكارانش یك رشته شیمیایی در مغز یافتند كه گلبول های سفید مجبورند برای ورود به مغز از آن بالا بروند، گلبول های سفید كه از خون خارج می شوند، در طول رگ ها و بافت ها می مانند و سپس از پرده های مغز وارد مغز می شوند كه در آن جا ممكن است به موانعی اضافی برخورد كنند و به میلین های شعبات نورون ها آسیب بزنند.

 

 

وی می گوید: اثر ورود گلبول های سفید به مغز، به بافت ها بستگی دارد، در حالت عفونت ویروسی، سیستم عصبی وظیفه دارد بدن را از ویروس پاك كند؛ اما در بیماری های خودایمن نظیر MS این ورودی ها با آسیبها مرتبط است، لذا ما وظیفه داریم كه راهی برای دور ساختن گلبول های سفید از این ورودی ها بیابیم.

 

 

كلین می افزاید: مسیر راهرو مانندی در قسمت رگه دار مغز با مویرگها وجود دارد كه خون را به سمت سیستم عصبی مركزی می برد. پله های این راهرو از مولكلولی كه CXCL۱۲ نامیده می شود، تشكیل شده كه وظیفه مكان یابی برای گلبول های سفید را بر عهده دارد و مانند پلكانی است كه سرعت آنان را كند می كند تا برای ورود به مغز ارزیابی، و تعیین كند كه آیا می توانند وارد مغز شوند. آزمایشگاه كلین قبلا یافته بود كه سلول های رگهای خونی كپی هایی را از این سلول در بافت خود دارند.

 

 

وی قبلا اثبات كرده بود كه این بیماری در انسان ها و موش ها باعث می شود CXCL۱۲ از بافتها به رگها كشیده، و مرحله ارزیابی در مغز حذف شود و گلبول های سفید وارد مغز شده و به آن آسیب برساند.

 

 

كلین امیدوار است با تركیب و توسعه CXCR۷ (داروی ضد سرطان) و تبدیل آن به CXCL۱۲ در بدن، جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد كه این اتفاق در موش ها افتاده است. همچنین او معتقد است كه عوامل دیگری در كند یا تند كردن ورود سلول ها به مغز موثر است كه می تواند علت متفاوت بودن شدت، سختی، نحوه پیشرفت و علائم بیماری از یك بیماری به بیماری دیگر باشد.

امید بازدید : 199 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

یک روش عجیب برای محافظت از قلب!

 

یک روش عجیب برای محافظت از قلب!

 

این روش بسیار موثر ولی کمی عجیب است ؟!

 

پزشکان دانشگاه سینسیناتی ادعا کرده‌اند که خوردن دونات پس از مصرف تنقلات و فست فود می‌تواند روشی برای محافظت از قلب باشد.

 

شاید تاکنون بارها و بارها از زبان پزشکان شنیده‌اید که خوردن فست فود و تنقلات مثل چیپس و ژامبون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. اما در واقع اگر پس از این خوردنی‌ها، دونات بخورید در واقع بهترین روش برای محافظت از قلب است.

 

 

یک روش عجیب برای محافظت از قلب!

 

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، این پزشکان می‌گویند این روش درمانی عجیب و چرب تا حدودی ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و از میزان آسیب دیدگی قلب در هنگام وقوع سکته قلبی می‌کاهد.


دکتر لائورن هار، متخصص دانشگاه سینسیناتی در این باره اظهار داشت: این یافته نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب زیاد یا کوتاه مدت در حیوانات آزمایشگاهی از عملکرد قلب حفاظت می‌کند. با وجود این یافته، پزشکان تاکید کردند که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است و باید احتیاط‌های لازم طبق دستورات پزشکی معمول صورت بگیرد.

 

امید بازدید : 197 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


75 ساله ها از همه شادترند!

 

 

75 ساله ها از همه شادترند!

 

 

برخلاف آنچه تاکنون تصور می شد مردم با بالارفتن سن کمتر احساس تنهایی می کنند و از مصاحبت با همسایه ها لذت بیشتری می برند...


این یافته های تازه با باور قدیمی که سن بالا مترادف با انزوا و شاد نبودن تعریف شده ، کاملا در تضاد است. بر اساس نظر سنجی که در انگلستان صورت گرفته 72 درصد از افراد بالای 75 سال هرگز احساس تنهایی نکرده اند و این آمار در رده سنی 16 تا 34 سال به 51 درصد می رسد.10درصد هم که بین 65 تا 74 سال سن داشتند عنوان کردند به ندرت و یا اغلب احساس تنهایی می کنند.


محققان به این نتیجه رسیده اند اوج احساس تنهایی بین سن 50 تا 59 سالگی است و این مربوط به بازنشسته شدن افراد و تنهایی ناشی از ترک خانه توسط فرزندان می شود.


72 درصد افراد بالای 75 سال هم معتقد بودند صحبت با همسایه ها می تواند به مقدار زیادی از تنهایی آنها بکاهد و سرگرمشان کند. ولی در بین کسانی که در دهه پنجم زندگی شان بودند این میزان به تنها 58 درصد و در افراد جوان به 36 د رصد میرسید .


افرادی که به 75 سالگی رسیده اند میزان امید به زندگی بیشتری از جوانان دارند و 65 درصد پیش بینی کرده بودند که حتی می توانند به 87 سالگی هم برسند ولی افرادی که بین 16 تا 34 سال سن داشتند تنها سقف 79 سالگی را برای خودشان قائل بودند.


به این ترتیب مشخص می شود افرادی که پیر هستند باید از سالها قبل نسبت به فعالیتهای مداوم اقتصادی دست بزنند تا درسن بالا با تداوم این فعالیتها بتوانند از نظر مالی شرایط مناسبی داشته باشند و با ادامه زندگی از آن لذت بیشتری ببرند.

امید بازدید : 378 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


معجزه قران از نظر جنین شناسی

 

 

معجزه قرآن از نظر جنین شناسی

 

 

جنين شناسي پزشكي وانطباق آن باآيات قرآن ، با كشف حقايق جديد در علم جنين‌شناسي، انسان در برابر اعجاز نهفته در قرآن كه به مراحل آفرينش جنين اشاره نموده ‌سر فرود آورده، چرا كه اينگونه مطالب در چهل و اندي آيه و ده‌ها حديث شريف آمده و در طول پانزده قرن خطوط اصلي در زمينه اين علم را ترسيم نموده و هم اكنون آن را علم جنين‌انساني مي‌نامند. هرقدر كه انسان در مطالعه‌ي آيات كريمه‌ي قرآن كه به علوم مختلف اشاره نموده، تعمق كند و آن را با حقايق ثابت علمي كه به تدريج كشف مي‌شود مقايسه نمايد، ايمان و يقين وي به خداوند و قرآن و آنچه رسول خدا صلى الله عليه وسلم از جانب خداوند آورده مي‌شود. دكتر كيث‌‌مور استاد تشريح و جنين‌شناسي در دانشگاه اوتاواي كانادا بر اين عقيده است كه: «هر چه انسان حقايق جديدتري را كشف كند در واقع مي‌بيند كه همان حقايق موجود در قرآن را تكرار كرده است»(1).

 


علم جنين‌شناسي مطالعه خلقت انسان از ابتداي تشكيل تخمك لقاح يافته با اسپرم تا انتهاي تشكيل جنين و خروج آن از رحم مادرش بعد از نه ماه است.

 

امید بازدید : 171 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

كشف راه‌ حل مكعب روبيك

 

 

مکعب

 

 

دانشمندان پس از صرف سال‌ها زمان در نهايت توانستند عدد نهايي پازل مكعب روبيك را كشف كنندعددي كه تعداد حركات كافي براي حل اين پازل را بيان مي‌كند.

 

جهان با نفسي حبس شده براي سه دهه در انتظار چنين روزي بود، روزي كه در نهايت گروهي از مهندسان، دانشگاهيان و شيفتگان رياضي بتوانند عددي را كشف كنند كه زندگي، جهان و مهم‌تر از همه راه حل مكعب روبيك را توضيح دهد.

 

اين رقم عدد 20 است، حداكثر تعداد حركاتي كه براي حل كردن اين پازل به آن نياز است. كشف و حل اين عدد جادويي 35 واحد پردازشگر و سال‌ها زمان و انرژي انساني را صرف كرده است.

 

به دليل 42,252,003,274,489,856,000 موقعيت حركتي ممكني كه در مكعب‌هاي روبيك وجود دارد، رايانه‌ها در نهايت توانستند اين الگوريتم جادويي را شكسته و آن را حل كنند.

 

پژوهشگران ابتدا تمامي حركات ممكن روي اين مكعب را كنار يكديگر قرار دادند سپس با حذف تعدادي از موقعيت‌هاي حركتي متقارن حركات ممكن و كاربردي را به جا گذاشتند.

 

سپس پژوهشگران با كمك الگوريتم‌هاي رايانه‌اي موفق به حل كردن تمامي موقعيت‌هاي حركتي ممكن در اين پازل شدند. عدد 20 به مدت يك دهه آستانه پايين محدوديت حركت‌هاي ممكن در پازل مكعب روبيك بوده است اما دانشمندان در نهايت توانستند آن را به عنوان مرز بالاي محدوديت عدد قطعي اين پازل اعلام كنند.

امید بازدید : 221 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

کشف رنگارنگترین میوه دنیا (+عکس )

کشف رنگارنگترین میوه دنیا (+عکس )
میوه جنگلی آفریقایی که از ظاهری بسیار متفاوت و زیبا برخوردار است به عنوان رنگارنگ‌ترین گونه زیستی که تا کنون در جهان کشف شده، معرفی شد.
میوه امپرسیونیسم

  میوه امپرسیونیسم,گیاه پولیا کاندنساتا,رنگارنگترین میوه دنیا

   بازتاب رنگ‌های مختلف از سلول‌های پوسته این میوه ظاهری مشابه آثار امپرسیونیسم به آن داده است
میوه رنگارنگ

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت سرورانی که به ما سر زدند این وبلاگ در راستای کمک به هم میهنان گل خودم ساخته شده و و همینطور از اسم این سایت پیداست در خواست های محترم شما را میخواهد موضوع و یا هر مطلبی که میخواهید میتوانید به ما بگوید تا برای خود شما و یا در دید عموم قرار دهیم همینطور خواهشمندیم که در این سایت عضو شوید که ما را در برابر سایت های دیگر محبوب کنید تا مطالب مفیدتری را برایتان ارسال کنیم درخواست های محترم خود را حتما به ما بگویید خیلی خیلی ممنون مدیر سایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • افزایش بازدید پاپ اپ
  • ویکی دانلود ها
  • خرید اینترنتی کارت شارژ
  • دانلود برای همه!
  • مجله ایران من
  • گشت و گذار در وب
  • ناب بلاگ
  • {::با لبخند وارد شوید::}
  • جوک بانک
  • بروزترین مرجه دانلود نرم افزار و بازی
  • سایت خــــــــــفـــــــــــن
  • ๑۩۞۩๑اتاق خلوت دختران๑۩۞۩๑
  • ترفند های کامپیوتر & اخبار تازه دنیای تکنولوژی & هک و هزاران مطلب مختلف ...
  • آبی فان
  • فوق العاده ترین ببین
  • @**خنده بازار (باحال و خفن)**@
  • فروشگاه اینترنتی شایاشاپ
  • عنوان ضد بارسا | antibarca
  • ديدارها
  • زر پاتوق
  • سافت فست |نرم افزار,مالتی مدیا,گرافیک,بازی
  • عكس های بسيار زيبا
  • سرگرمی و چت و آموزش هک وامنیت
  • (معتبرترين فروشگاه اينترنتي در ايران - صبح خريد)
  • بزرگترین وبسایت برنامه نویسی ، طراحی سایت و سورس کد
  • پادشاه دانلود
  • سال سیمو
  • همه چی دانلود
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • جديد ترين و برترين مطالب روز
  • سایت تبادل لینک
  • تبادل لینک
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    ما در نظر داريم محتواي اين سايت رو كاملا عوض كنيم شما محتواي جديد را انتخاب كنيد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 643
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 446
  • بازدید ماه : 1,672
  • بازدید سال : 23,841
  • بازدید کلی : 342,651
  • کدهای اختصاصی

    پیچک