loading...
توبگو
آخرین ارسال های انجمن
امید بازدید : 382 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


گياه دراسنا (خون سیاوشان)

گياه دراسنا,گياه خون سیاوشان,شرايط نگهداري گياه خون سیاوشان

گياه دراسنا (خون سیاوشان)
▪ نام فارسی: دراسنا ( خون سیاوشان )
▪ نام علمی: Dracaena Fragrans
▪ نام تیره: Liliaceae
▪ نام انگلیسی: Dragon tree
▪ خصوصیات: همیشه سبز – ارتفاع بین ۳۰ سانتیمتر تا ۲ متر و از سایر دراسناها مقاوم تر است. برگهای بلند و باریک با رگه های قرمز رنگ و ساقه های بلند و پیچیده می باشد. با قطع جوانه انتهایی جوانه های جانبی شروع به رشد می کند.
▪ نور: محل پر نور اما غیر مستقیم
▪ دما: زمستان ( حداقل ۱۵ درجه ) و در تابستان ( حداکثر ۲۴ درجه)
▪ آبیاری: تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هفته ای ۱ بار
گیاه تحمل خشکی را ندارد بنابراین زهکش گلدان را همیشه بازدید کنید.
▪ غبارپاشی: هفته ای ۳ ۲ بار با آب ولرم
▪ خاک: پیت با خاک لیمون و خاک دراسنا ترکیبی از ۱ قسمت خاک سبک لوسی و ۱ قسمت کوددامی پوسیده
▪ کوددهی: هر ۲ هفته ۱ بار با کود محلول مخصوص گیاهان زینتی
▪ ازدیاد: از اواسط تا اواخر بهار یا اوایل پاییز گرفتن قلمه به طول ۱۵ ۱۰ سانتیمتر – کاشت بذر در دمای ۳۰ درجه ، خوابانیدن شاخه ها در بهار ( در طول تابستان از اجتناب تکثیر کنید)
▪ عوارض و درمان: انتهای ساقه پوسیده در هوای سرد و خشک است. برگها پژمرده می شوند که در اثر کمبود نور است . تمام برگها میریزند و رشد متوقف میشود که در اثر هوای سرد است.
برگهای جوان ریز بوده و رشد کندی دارند که در اثر تغذیه مصنوعی است . لکه سوخته در برگها در اثر ابش مستقیم آفتاب است . حاشیه برگهای زیرین زرد و نوک آنها قهوه ای می شود که در اثر هوای گرم و کمبود آب است. برگهای زیرین سبز بوده ولی می ریزند که در اثر تغییرات درجه حرارت اتاق است . ایجاد لکه های برگ از نشانه های مسمومیت با فلوراید است که در اثر استفاده از کود سوپر فسفات ، آب، پرلیت و بعضی پیت ها رخ میدهد.
● نکته: گیاهی را انتخاب نمایید که حداقل ۳ ماه از آخرین تعویض آن گذشته و ریشه پر باشد . هر سال گلدان را تعویض کنید حتی میتوانید خاک سطحی را نیز عوض کنید.

منبع:aftabir.com

فارس تک

امید بازدید : 333 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (1)


گل آپارتمانی هاورتیا گورخري

گل آپارتمانی هاورتیا گورخری
نام های دیگر : Haworthia fasciata , Zebra plant , هااورت سیا , آلوئه آتنواتا , هاورتیا , آلوئه گورخری
آلوئه گورخری از گیاهان گلدارچندساله در خانواده سریشیان (Xanthorrhoeaceae) و تیره فرعی Asphodeloideae بومی کشور آفریقای جنوبی است. آنها گیاهان کوچکی هستند و به طور معمول حدود ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارند و به صورت انفرادی و یا انبوه در آفریقای جنوبی دیده میشوند. بعضی از گونه های این جنس دارای برگ های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند ولی سایر گونه ها نرم و نیمه شفاف هستند. گلهای گونه Attenuata بین ۶ تا ۱۲ سانتی متر قطر دارند و ارتفاع آن ها به ۲۵ سانتی متر بلندی میرسد و معمولاً تجمعی هستند.
برگ این گونه سبز تیره با خال خال سفید با مقادیر مختلفی از چند رنگ است. برگ­های گوشتی و آب­دار آلوئه گورخری، در کنار یک­دیگر به صورت به هم چسبیده قرار می­گیرند.
Haworthia Attenuata ساقه ندارد و برگهای آن ضخیم و نوک‏ تیز و گلهای آن زنگوله ای ‏شکل به رنگ سفید مایل به سبز و به صورت خوشه ای هستند و عموماً به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما در تابستان ظاهر می‏گردند هرچند ممکن است در هر زمانی به شکوفه بنشینند.


نگهداری:
خاک سبک که شامل دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک تمیز و ضد عفونی شده (خاکبرگ و خاک رس) باشد برای هاورتیا گورخری مناسب است.
 گیاه هاورتیا را با کود مایع به میزان دو گرم در لیتر هر چهار هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه تغذیه نمایید.
به آب زیاد احتیاج ندارد، اجازه بدهید خاک خشک شود بعد از خشک شدن کامل خاک به آن آب بدهید.
روشنایی را بسیار دوست دارد. اگر خانه­ی شما کم نور است در فصول گرم حداقل برای مدت دو هفته گیاه را به خارج از ساختمان ببرید تا از نور کافی بهره­ مند شود سپس آن را به جای خود بازگردانید.
 اگر نور کافی ندارید با استفاده از چراغ­هایی که به رنگ مهتابی هستند روشنایی لازم را فراهم سازید.


تکثیر:
بهترین روش برای ازدیاد هاورتیا استفاده از پاجوش­های آن است. در بهار با کاشت مجدد پاجوش در مخلوطی از ماسه و خاک آن را تکثیر کنید.
همچنین با کاشت بذر در بهار در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد میتوانید این گیاه را تکثیر نمایید.

منبع: گل و گیاه

امید بازدید : 314 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


مارانتا-گل آپارتماني

گل آپارتماني,گلهاي آپارتماني,مارانتای

"مارانتا"
فارسی اصیل:ندارد
فارسی رایج:مارانتا(بر گرفته از نام Maranta گیاه شناس)
نام انگلیسی: Prayer plant نام علمی: Maranta leuconeura
سالهای متمادی مارانتا برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی دانستند ولی اکنون به خوبی با محیط سازگار شده است،خانواده آن "مارانتاسه" و بومی آفریقا ست،برگها منقوش و گرد است،رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله ای رنگین بخش مرکزی را از سایر قسمتها متمایز می سازد،رگبرگها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ میدهند،گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ بو جود می آورد،در سبد آویزان رواج فراوان دارد.

نیازها
نور: نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا است،در تابستان سایه را ترجیح میدهد وی در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری دارد،از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است.

دما:در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا درجه حرارت 10درجه سانتی گراد مقاومت می نماید ولی بهترین در جه حرارت حدود 16در جه سانتی گراد ،در درجات نزدیک به 30درجه احتیاج به غبار پاشی دارد.


آبیاری:در هر حال خاک را مرطوب نگه دارید به جز هنگامی که درجه حرارت پایین تر از 10درجه است.آبیاری 2-3بار در هفته در تابستان و یک بار در زمستان و هر 10روز یکبار در درجات نزدیک به 10درجه سانتی گراد آبیاری پیشنهادی این گیاه دوست داشتنی است.


رطوبت:غبار پاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت پیشنهاد میگردد،کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است ،افزودن آب به زیر گلدان همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راههایتهیه رطوبت پایدار است.

تغذیه:تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و هر دو هفته یکبار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت دارد.


خاک مناسب:خاک باید کاملا سبک باشد،کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است.


تعویض گلدان:با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم ننمایید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.


تمیز نمودن برگها:غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز مینماید،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده نمایید،از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.


تکثیر:با تقسیم ساقه های زیر زمینی در بهار میتوان مارانتا را افزایش داد.
نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل تر از گیاهان کم توقع تر و معمولی خشن است، با نگهداری صحیح آن سلیقه خود را به دیگران یاد آوری نمایید.

منبع:forum.niksalehi

امید بازدید : 267 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


آموزش و شرایط کاشت و نگهداری چمن

 

آموزش کاشت چمن, نگهداری از چمن

 

چمن کاشتن کار سختی نیست به شرطی که روش کاشتن و نگهداری از آن را بدانید. بهترین زمان کاشت چمن اوایل بهار است. سعی کنید بهترین و مرغوب‌ترین تخم چمن را انتخاب کنید. چمن‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها نسبت به بقیه دارای قدرت بیشتری هستند. در مناطقی که از بارش‌های کم بهره‌مند هستند، از چمنی استفاده می‌کنند که احتیاج کمتری به آبیاری دارد. چمن به راحتی و با صرف اندکی زمان، بر روی خاک گرم و مرطوب رشد می‌کند.

 

برای کاشتن چمن :

 

خاک را بررسی کنید؛ اگر علف هرز خرده سنگ و چیزهای زائد دیگر در آن وجود دارد، باغچه را از وجود آن‌ها پاک کنید. سطحی صاف و هموار ایجاد کنید،  سطح خاک را کاملاً فشرده و سفت کنید. با شن کش اندکی سطخ خاک را شیاردار نمائید، مقداری مواد تقویت کننده خاک را به آن بیافزایید و دوباره با شن کش بر روی سطح آن بکشید. توجه داشته باشید که چمن‌ها بر روی خاک فشرده و سفت رشد می‌کنند. سپس بذر چمن را بطور کاملاً یکپارچه و منظم بر روی شیار‌ها پاشیده و کود کاملاً الک شده و نرم بر روی خاک بریزید. روزی دو مرتبه  آن را آبیاری کنید.سعی کنید بر روی چمنی که هنوز به خوبی در خاک ریشه ندوانیده است، راه نروید. اگر هوا مناسب باشد، چمن رشد می‌کند.  هنگام هرس کردن، آن‌ها را خیلی کوتاه نکنید .

 

 

 

منبع : webshad

امید بازدید : 211 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


کاشتن و نگهداری گل آزاله

 


پرورش گل های آپارتمانی,نگهداری گل آزاله

 

این گیاه فوق العاده زیبا و زینتی که تصویر آن را در بالا مشاهده میکنید نام دارد.آزالیا گیاهی زینتی و بسیار عمومی است که هم برای تزئین باغ و هم گلخانه به کار می رود. گونه های در دسترس از نظر گیاهشناسی بسیار ناهمگن هستند و از تلاقی انواع مختلف به دست آمده اند و آنها را مطابق با بعضی از خصوصیات ظاهری در گروه هایی رسته بندی کرده اند.

 

این گیاه به صورت درختچه یا درخت های نسبتاً کوچک است. برگ های متناوب دارد که اغلب در قسمت انتهایی شاخه مجتمع می باشند. برگ ها کامل چرمی، خزان شونده یا پایا هستند. گل های درشت و پرپر آن دارای رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد است. گل ها منفرد هستند و یا اغلب به صورت گروهی قرار دارند. کاسه گل آزالیا دارای پنج کاسه برگ است و جام گل نامتقارن آن قیفی شکل و لوله ای است. میوه آن کپسول شکل و دراز است.

 

آزالیا به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز دارد تا به گل بنشیند در دوره رشد نیاز زیادی به آب دارد.: گل آزالیا در زمانی که گل دارد باید در محل خنک نگهداری شود تا طول زمان ماندگاری گل افزایش یابد و گیاه در این زمان به آب زیادی نیاز دارد.

 

خاک: آزالیا خاک های اسیدی با pH بین ۴ تا ۵ را ترجیح می دهند و استفاده از”پیت” برای این گیاه بسیار خوب است و باید زهکشی خاک عالی باشد.

 

تکثیر: از طریق قلمه انجام می گیرد  و قلمه انواعی که در بیرون پرورش داده می شود در ماه های اول تابستان و آنهایی که در گلخانه پرورش داده می شوند در بهار گرفته می شود.

 

 

منبع : webshad

امید بازدید : 221 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)
 حیوانی که زمان مرگ شان را می دانند!

 

درباره حیوانات ,عکس قو

 

هوشیاری در مورد مرگ پدید‌ه‌ای روانشناسی است که تا مدتها تصور می‌شد تنها در انسان‌ها وجود دارد به این مفهوم که جانداران دیگر غیر از انسان متوجه لحظات پایانی عمر خود و هم‌نوعان خود نمی‌شوند و طبیعتا عکس‌‌العمل خاصی در این لحظات ار خود بروز نمی‌دهند.

 

اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مرگ آگاهی (death awareness) در جانوران دیگر نیز وجود دارد و با مطالعه دقیق رفتار آنها می‌توان نتیجه گرفت که لحظات پایان عمر حیوانات برای خودشان و اطرافیانشان قابل درک است.

 

امید بازدید : 212 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

نژادسگ پامِرانیان

نژاد سگ پامرانيان,اطلاعات در باره نژاد سگ پامرانيان

نژادسگ پامِرانیان
پامِرانیان سگی است کوچک ، پشمالو با گوشهای کوچک و نوک تیز و صورتی شبیه به روباه انواع کوچک این نژاد با خصلت مطیع بودن و روحیه سر زندگی به همراه جثه خاص ، آنها را بعنوان یکی از مهمترین حیوانات خانگی و دست آموز مطرح ساخته است.

سر در مقایسه با بدن دارای نسبت خوبی است چشم ها براق ، به رنگ مشکی و دارای اندازه متوسطی است، گردن کوتاه است و قاعده آن به خوبی با شانه ها اتصال می یابد، موها حالت مضاعف دارند، پوشش زیرین کوتاه ، نرم و ضخیم است و موهای سطح بلند و زبر می باشد، دم نیز توسط موهای زیادی پوشیده شده، در انواع رنگها شامل قرمز ، نارنجی ، کرم و مشکی ، قهوه ای و خاکستری گزارش شده است
خلق وخو رفتار آمرانه ای دارد. باهوش و زیرک می باشد، پامِرانیان سگ سرزنده ، باهوش ، مشتاق برای آموختن ، بسیار باوفا و شجاع است و غالباً با سایر سگها و حیوانات به خوبی کنار می آید، اما بعضی از آنها فکر میکنند که جثه بزرگتری نسبت به آنچه هستند ، دارند و اقدام در حمله به سگهایی بزرگتر می نمایند، صدای بلندی دارند و دیدبان بسیار خوبی است، اگر می خواهید در هنگام صدای درب و زنگ تلفن پارس نکند باید از سنین کم مورد آموزش هایی جدی قرار گیرد، برای کودکان پیشنهاد نمی شود
وزن در نرها: (1-3)کیلو گرم در ماده ها: (1-3) کیلو گرم 

ارتفاع در نرها: (18-30) سانتیمتر ارتفاع در ماده ها: (18-30) سانتیمتر
مشکلات سلامتی برخی از انواع پامِرانیان دارای مشکل کشکک پا هستند، بیماریهای قلبی ، مشکلات پوستی و عفونت چشم نیز شایع می باشد.

بهتر است در تغذیه آن از غذاهای خشک بهره گرفت تا از بروز مشکلات لثه جلوگیری شود و دندانها در حالت سالم و خوب باقی بماند، ماده های کوچک اکثراً برای زایمان به سزارین نیاز دارند، شرایط نگهداری برای زندگی آپارتمانی مناسب می باشد، اصولاً در داخل خانه فعال است و نیازی به حیاط ندارد بهتر است در فواصل گرما به خنک کردنش اقدام کنید تا دچار گرما زدگی نشود
فعالیت بدنی از پیاده روی لذت می برد و خودش به تنهایی می تواند موجبات تفریح و بازی خود را فراهم کند ترجیحاً بهتر است یک حیاط کوچک در هنگام بازی در اختیارش قرار دهید

طول عمر در حدود 15سال، آراستن موی بلند مضاعف او نیاز به آراستن و شانه زدن روزانه دارد. بهتر است شانه زدن را از قسمت سر شروع کرده ، موها را به چند تکه تقسیم و بصورت برعکس شانه کنید، استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود.

پامِرانیان یک یا دوبار در سال ریزش مو دارد، گوشها و چشم ها را بصورت روزمره تمیز کنید و بصورت منظم به دامپزشک مراجعه کنید، ریزش مو در این نژاد زیاد می باشد.

تاریخچه نژاد

پامِرانیان از سگهای سورتمه نواحی ایسلند و لامپلند مشتق شده است، البته نام این نژاد از منطقه پامِرانیا گرفته شده است و احتمالاً اصلاح نژاد و کاهش اندازه این نژاد در این منطقه است. این نژاد برای اولین بار در اواسط قرن 19 میلادی در انگلستان مورد توجه قرار گرفت.

منبع:qcqats.com

امید بازدید : 964 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)


تكثير سانسوريا به صورت ابلق با روش قلمه برگ

سانسوريا,تكثير سانسوريا به صورت ابلق,گياه سانسوريا

تكثير سانسوريا به صورت ابلق با روش قلمه برگ
سانسوريا گياهي چند ساله و هميشه سبز بوده كه برگ هاي شمشيري و كشيده اي به رنگ سبز دارد.در انگليس گاهي به آن زبان مادر شوهر ميگويند.زيستگاه اصلي اين گياه غرب آفريقا مي باشد.
طول اين گياه گاهي بيش از نيم متر مي رسد.در نوع ابلق اين گياه زينتي ،برگ ها مخلوطي از سبز در متن و زرد در كناره ها هستند.سانسوريا داراي گونه هاي كوتاه و بلند مي باشد.اين گياه نسبت به شرايط نامساعد محيطي مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل مي توان آن را نگهداري كرد.
گل آن جذابيت خاصي نداشته ولي معطر مي باشد.بهترين رشد خود را در دماي بين 18-25 درجه دارد و به دماي زير صفر حساس مي باشد و در جاهايي كه نور مناسب باشد رشد مطلوب تري را خواهد داشت ولي به سايه و نور كم منزل نيز مقاوم  است.در زمستان هر 3 هفته يكبار و در تابستان يكبار در هفته به  آبياري نياز دارد.

امید بازدید : 240 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

شگفتی های باورنکردنی از زندگی مورچه ها

مورچه,زندگی مورچه ها,انواع مورچه

شگفتی های باورنکردنی از زندگی مورچه ها
در دنیا هزاران نوع مورچه زندگی می کنند که عاداتشان مانند انسان ها با یکدیگر تفاوت بسیار دارد، به همین جهت مکالمه و نوع زبان آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.
بنا بر نصر صریح آیه 19 سوره نمل، وقتی حضرت سلیمان (ع) و همراهانش به وادی مورچگان وارد می شوند، مورچه ای می گوید: ای مورچگان به لانه های خود داخل شوید که سلیمان و سپاهیانش شما را در هم نشکنند، در حالیکه ( به عمل خود) آگاه نیستند.
ایران ناز، با خواندن این آیه سوالاتی در اذهان ایجاد میگردد که مورچه با چه وسیله ای صحبت می کند؟ اصلاً تشکیلات مورچه ها از چه قرار است؟ و با پاسخ به این سوالات است که رازی از رازهای آفرینش فاش می شود.
در دنیا هزاران نوع مورچه زندگی می کند ، که عاداتشان مانند انسانها با یکدیگر تفاوت بسیار دارد، به همین جهت مکالمه و نوع زبان آنها نیز با یکدیگر متفاوت است . برای فهم بیشتر اختلافات در آنان، به پاره ای از انواع مورچه ها اشاره می نماییم.

امید بازدید : 339 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)

طريقه نگهداری از گیاه سینگونیوم

سینگونیوم,گیاه سینگونیوم,گل سینگونیوم,راههاي ازدیاد گياه سینگونیوم

نگهداری از گیاه سینگونیوم


سینگونیوم
این گونه بومی مکزیک است.گیاهی است بالا رونده با رشد سریع که شباهت زیادی به فیلودندرون دارد.
طرز تشخیص این گیاه در مقایسه با فیلودندرون در این است که در گیاه جوان سینگونیوم، برگهای جوان نیزه ای شکل و در قسمت تحتانی نزدیک به محل اتصال به دمبرگ به صورت دو گوشواره در امده است.
رگبرگهای این گونه زرد رنگ میباشد.ساقه گیاه تولید ریشه های هوایی زیاد می نماید.گیاه جوان این گونه زیبا و به عنوان گیاه اپارتمانی پرورش داده می شود.به مرور که سن گیاه افزایش می یابد برگ های تحتانی را از دست داده و گیاه زشت میشود.


فرم ساقه گياه سینگونیوم:
سینگونیوم گیاهی است بالارونده. ساقه هایش رشد زیادی می کنند و از در و دیوار بالا می روند.با حذف قسمتهای بالایی ساقه ها می توان گیاه را طوری تربیت کرد که رشد جانبی بیشتری داشته باشد.لازم است برای سینگونیومهایی که به صورت بالارونده تربیت می شوند، قیّم تهیه کنید. چون ساقه ها نرم هستند، باید به قیم بسته شوند، تا دچار شکستگی نگردند.
اگر ساقه سینگونیوم با محل مرطوب تماس پیدا کند، ایجاد ریشه های نابجا می کند. شما می توانید یک چوب بلند را تهیه کرده و اطرافش را با خزه پوشش داده و از آن به عنوان قیم استفاده کنید. در صورتی که خزه ها را خیس کنید، ریشه های نابجا ظاهر گشته و به داخل خزه ها نفوذ می کنند. (شکل یک) با ظاهر شدن ریشه ها نابجا می توانیم مواد غذایی را نیز در آب حل کرده و به این ترتیب آب و کود را دراختیارش قرار دهیم. انعطاف پذیری ساقه های سینگونیوم به ما اجازه می دهد تا هر طور که بخواهیم آن را تربیت نموده و به آن شکل بدهیم. ضمنا افزایش ریشه های نابجا موجب استحکام بیشتر گیاه می گردد.


تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت سرورانی که به ما سر زدند این وبلاگ در راستای کمک به هم میهنان گل خودم ساخته شده و و همینطور از اسم این سایت پیداست در خواست های محترم شما را میخواهد موضوع و یا هر مطلبی که میخواهید میتوانید به ما بگوید تا برای خود شما و یا در دید عموم قرار دهیم همینطور خواهشمندیم که در این سایت عضو شوید که ما را در برابر سایت های دیگر محبوب کنید تا مطالب مفیدتری را برایتان ارسال کنیم درخواست های محترم خود را حتما به ما بگویید خیلی خیلی ممنون مدیر سایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • افزایش بازدید پاپ اپ
  • ویکی دانلود ها
  • خرید اینترنتی کارت شارژ
  • دانلود برای همه!
  • مجله ایران من
  • گشت و گذار در وب
  • ناب بلاگ
  • {::با لبخند وارد شوید::}
  • جوک بانک
  • بروزترین مرجه دانلود نرم افزار و بازی
  • سایت خــــــــــفـــــــــــن
  • ๑۩۞۩๑اتاق خلوت دختران๑۩۞۩๑
  • ترفند های کامپیوتر & اخبار تازه دنیای تکنولوژی & هک و هزاران مطلب مختلف ...
  • آبی فان
  • فوق العاده ترین ببین
  • @**خنده بازار (باحال و خفن)**@
  • فروشگاه اینترنتی شایاشاپ
  • عنوان ضد بارسا | antibarca
  • ديدارها
  • زر پاتوق
  • سافت فست |نرم افزار,مالتی مدیا,گرافیک,بازی
  • عكس های بسيار زيبا
  • سرگرمی و چت و آموزش هک وامنیت
  • (معتبرترين فروشگاه اينترنتي در ايران - صبح خريد)
  • بزرگترین وبسایت برنامه نویسی ، طراحی سایت و سورس کد
  • پادشاه دانلود
  • سال سیمو
  • همه چی دانلود
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • خرید عینک آفتابی
  • خرید ساعت مچی
  • عینک آفتابی
  • ساعت مچی
  • جديد ترين و برترين مطالب روز
  • سایت تبادل لینک
  • تبادل لینک
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    ما در نظر داريم محتواي اين سايت رو كاملا عوض كنيم شما محتواي جديد را انتخاب كنيد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 643
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 84
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 506
  • بازدید ماه : 1,732
  • بازدید سال : 23,901
  • بازدید کلی : 342,711
  • کدهای اختصاصی

    پیچک